Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvista
Hej alla tilsammans,

detta här är min först inlägg och jag vill först av allt förstella mig.
jag kommer fran tyskland men har en svensk fru och svensk bil! ( att prioritära i den här ordningsföjld :wink:) tyvärr är min svensk inte mycket bra, sa förlot om jag skriver mycket fel.

men nu min problem:

när jag kör med acc pa auto-modus kan det händer att det kommer varm luft pa en siden och mycket kallt luft fran den andere!!
och det beror inte om jag forsöka att reguläre efter med temeperaturreglare. det blaser fortfarende kalt.

väldigt obehagligt nu i vinteren!

finns det en lösning, eller nan annan som har haft den fel ?

tack i förhand för ära svar,

hälsa!

Volvista!
Användarvisningsbild
av greeeken
Är det bara när du har det på AUTO läge som det blir så????
av Volvista
greeeken skrev:Är det bara när du har det på AUTO läge som det blir så????

nej! är det inte.
har oxa försökt med att släcker AC och / eller AUTO-Funktion. Resultatet är det samma. kalt vid passagerasidan och varmt vid förarplats.

konstigt bara att det händer inte alltid. ibland blaser det ut varmt som det ska!
Användarvisningsbild
av Brainy
Hade samma problem, har för mig att det löstes vid en service. Vill minnas att det var en kalibreringsfråga bara.

/Anders
av Volvista
@ anders:

kul att höra. det var väl inte sa himla dyrt da? eller gick det pa garantie hos din bil?

ska köra in til verkstad och fraga om de kan fixa det snabbt...

tack sa länge!
Användarvisningsbild
av CarMan
vid längre körning gör bilen en automatisk kalibrering av systemet & här blir det nått knas.
tryck i senaste mjukvaran (CCM-uppgradering) & gör en kalibrering så bör det vara löst
av Marbas
Har nog samma symptom på min bil, men temperaturskillnaden är inte så stor att det påverkat "temperaturkänslan" i bilen. Dessutom vill frun ha det kallare än jag (indirekt skrev jag att jag alltid kör :D).

Men jag får nog också uppdatera mjukvara samt kallibrera. Någon som vet kostnaden?
av ewa
på min v70 2,4t-02. Dom gjorde en grundinställning + ny programvara i början på januari i år. Det löste problemet.
Användarvisningsbild
av svenne
Har samma problem med min V70. Har kalibrerat samt uppdaterat programvaran och dessutom har den ena spjällmotorn blivit utbytt men problemet kvarstår. Visserligen får man lite bättre ordning på värmen om man kör ner den sida som värmer för mycket på kylning en stund och sen höjer tempreglaget sakta igen. Det brukar även jämna ut sig när man har kört 7 - 8 mil. Det tragiska är att det brukar börja kyla på ena sidan eftersom det flåsar ut full värme på andra sidan. Inte alls skojigt i dessa vintertider.
Nu återstår bara att byta ut AC styrenheten.
Användarvisningsbild
av CarMan
svenne skrev:Har samma problem med min V70. Har kalibrerat samt uppdaterat programvaran och dessutom har den ena spjällmotorn blivit utbytt men problemet kvarstår. Visserligen får man lite bättre ordning på värmen om man kör ner den sida som värmer för mycket på kylning en stund och sen höjer tempreglaget sakta igen. Det brukar även jämna ut sig när man har kört 7 - 8 mil. Det tragiska är att det brukar börja kyla på ena sidan eftersom det flåsar ut full värme på andra sidan. Inte alls skojigt i dessa vintertider.
Nu återstår bara att byta ut AC styrenheten.
har du kalibrerat spjällmotorerna eller kört självjustering
Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]