Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shadow1983
Jag har då en xc70 2.5t 2005 bensin automatlåda.
vad som börjat hända är att det är någon elektrisk motor som morrar i motorutrymmet vid förarsidan.
Det är inte kylfläkten till motorn utan något annat.
när jag startar bilen går den igång och ger sig inte förrän jag stänger av bilen.

Ibland dock om jag startar, stänger av och startar bilen igen så blir den tyst. Hoppas någon kan komma med en ide om vad det kan vara som börjat haka sig?
av halvgute57
Kan vara vakuumpumpen till bromsförstärkaren som surrar.
Som du skrev att den är tyst när du har startat,stoppat,startat igen,är den tyst prova att trycka på bromsen,surrar det igen så,där har du det.
av Shadow1983
halvgute57 skrev: mån 04 mar 2019, 15:12 Kan vara vakuumpumpen till bromsförstärkaren som surrar.
Som du skrev att den är tyst när du har startat,stoppat,startat igen,är den tyst prova att trycka på bromsen,surrar det igen så,där har du det.

Jag har googlat på detta och fann en youtube video där ljudet lät väldigt likt och kom från just samma ställe. så detta ska jag kontrollera imorgon. verkar vara en knepig grej att åtgärda om så är fallet. för den startar väl enbart om vakuumsystemet måste utjämnas. dvs det läker någonstans. om jag har förstått detta rätt. eller har den något relä som kan haka sig? vart sitter det isåfall? Och vad händer om pumpen stannar upp för att den blir slutkörd? Blir bilen bara tungbromsad utan någon allvarligare påföljd? orsaken jag frågar är att jag ska göra en långkörning snart. Om det inte är värre än att bromsservon inte funkar som den ska så kan jag ju leva med de tills jag får tid att åtgärda
av halvgute57
Hej shadow,om pumpen skulle haverera blir det tungbromsat,jag har bytt ett par men inte för att dom har gått sönder,bara p.g.a oljud,det var lite bättre med den nya..
Du kan nog känna dig lugn!
av Shadow1983
Det var helt rätt att de var elektriska vakumpumpen. lämnade in den hos en mek och ljudet kom från pumpen som sitter fram under luftfilterboxen. när bilen stod utan motorn på men i tändningsläge och han kikade på pumpen i ca 5 minuter som gick hela tiden så stannade den av helt av sig självt. ingen felkod fanns lagrad och i nuläget finns inte felet längre. Har tidigare gett starthjälp så det kan vara nån dator som fick hicka bara.
Så denna tråd kan låsas. tack för era svar :)

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]