Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, ska beskriva mitt problem igen, har en S80 -00 170 hk automat,
10 000 mil.

När motorn är kall, med eller utan motorvärmare, så pendlar tomgångsvarvet mellan 500 och 900 varv, och motorn är svag när man kör. Motorn stannar nästan om man släpper gasen.

Motorn startar lätt och det är inga "tändmissar". Efter c:a 5 min när motorn är helt varm går den hur bra som helst.

Gasspjället är ordentligt rengjort, nytt lyftfilter nya tändstift, inga felkoder, ny mjukvara, total uppgradering.

Modell -99 och -00 har en extra lufttillförsel runt insprutningsventilerna som de senare modellerna inte har, kan det vara något här som krånglar.

Vad ska jag göra, kom med förslag!!!!!!!!!!!!!
av erikeriksson
Hallå, någon måste väl ha något förslag vad jag kan göra, eller varit med om något liknande.

Kan det vara?

Luftmassemätaren
Gasspjället
Bensinfiltret
Bensinpumpen
Insprutningsventil
Tempgivaren, temp ser OK ut på instrumentet
Insugningsläcka, har kollat lite men inte överallt
Elektriskt styrda ventilen till ovan nämnda lufttillförsel för insprutningsventilerna
Glapp, oxider i någon kontakt, har kollat de flesta

Kom igen, tyck något....fråga något............
av Daddan
Är det inte olika tempsensorer till instrumentet och motorn? Var så på gamla Opeln i alla fall. Kan bli fel info då iaf. Bränslefiltret kan det vara men då borde den även gå dåligt när den är varm och du gasar.
av erikeriksson
Hej, tror det är samma tempgivare till både instrumentet och motorstyrning, kan någon bekräfta det?

Tempgivaren står i botten vid start och stiger till exakt "mitten" när den är varm.

Får väl byta bensinfilter för säkerhets skull, men tänker som Daddan" att då borde väl bilen gå dåligt också när den är varm.

Kom igen, fler synpunkter.............
av Pelle
Problem med VVT ventilen (igensatt) ?
av erikeriksson
Hej, tog bort VVT ventilen förra veckan och den såg helt OK ut, var helt ren innuti. Den hade förmodligen aldrig varit borttagen tidigare och det satt ingen sil på packningen. De nya packningen köpt på volvo hade dock silen.

Om det är fel på VVT ventilen varför skulle det bara märkas när motorn är kall?

Fler förslag eller synpunkter!!!!!!!!
av erikeriksson
Hej, har nu haft bilen inne på volvo för felsökning och man säger sig vara säker på att det är "styrenheten", alltså "stora datorn" som måste bytas.

Det kostar 8000 kr att byta.

Finns det några billigare alternativ??
Kan det vara något annat?
Kan man göra något själv?
av jbl
Tyvär så kan man inte göra så mycket själv. Men kan du elektronik så skulle du kunna öppna upp styrenheten och leta efter t.ex kall lödning. Det skulle kunna vara nåt sånt eller dålig kontakt på kontakt donet.

Spray oxid rengöring på kontakt donet och skydda med elektronik spray och se om det hjälper. Men man måste nog ha rätt verktyg för att ta lös styrenheten. Lätt att ställa till det om man förstör nåt i kontaktdonet.

Mer går nog inte att göra.

Det är samma tempgivare som efterfrågades tidigare till instrumentet som till styrenheten enligt Haynes manualen.
av roggama
Hallå!motorn är inställd att gå sämre när den är kall.Har en v-70 2.4 t som går som en kratta när den är kall..
av erikeriksson
Hej, kan nämna nu när "styrenheten" är utbytt att det blev som en helt annan bil. Den känns riktigt stark direkt även när den är kall. Volvos felsökning blev rätt, men dyrt för mig att åtgärga.

Förmodligen så var grundfelet att "datorn" inte förställde tändningen efter signaler från knacksensorn, utan körde på något "nödprogram" utan förtändning. Det var inget fel på knacksensorn eller "kablaget". Resultatet blev svag motor med dålig verkningsgrad, dvs dessutom hög bensinförbrukning.

Problemet med fel i "styrenheten" är att den inte ger felkoder åt sig själv.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]