Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Willie
]Hej. Såg precis en liknande tråd med en som har problem med växellådan. Min manuella låda kärvar ibland i växlarna, framför allt från stillastående. I vissa fall tvärstummt att få i backen bland annat. Växellådan är lite segväxlad , men funkar ändå helt okej när man kör. Jag upplever att kopplingen tar okej, men då är jag absolut inget proffs när det kommer till kopplingar.
SÅ mina frågor är följande;
Är det någon som haft liknande problem och löst det med OLJEBYTE ?
Eller löst problemet med BYTT KOPPLING ?
Jag vill gärna ha kvar min bil men tänker inte lägga ner alltför mycket pengar då den ändå gått 30000 mil.
Ytterst tacksam för svar
Användarvisningsbild
av jiha1968
Rostiga splines på växellådans ingående axel är en klassiker, och beter sig ofta som du berättar.
Motor och växellådan skiljas, rengör och smörj splines med rätt smörjmedel. (från Volvo/Sachs)
Kopplingen och slavcylinder byts samtidigt. (DMF får kontrolleras och bytas vid behov)

Men det kostar ju inte mycket att kolla nivån och skicket på oljan.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Willie
Willie skrev: sön 24 feb 2019, 20:44 ]Hej. Såg precis en liknande tråd med en som har problem med växellådan. Min manuella låda kärvar ibland i växlarna, framför allt från stillastående. I vissa fall tvärstummt att få i backen bland annat. Växellådan är lite segväxlad , men funkar ändå helt okej när man kör. Jag upplever att kopplingen tar okej, men då är jag absolut inget proffs när det kommer till kopplingar.
SÅ mina frågor är följande;
Är det någon som haft liknande problem och löst det med OLJEBYTE ?
Eller löst problemet med BYTT KOPPLING ?
Jag vill gärna ha kvar min bil men tänker inte lägga ner alltför mycket pengar då den ändå gått 30000 mil.
Ytterst tacksam för svar
av MickeM
Först och främst:
Är lådan lika krånglig med motor av?
Om ja, ska främst länkaget och virar ses över.
Om nej, är det nog kopplingen som tjuvdrar.

Om Dragläget känns normalt (dvs snarare högt, än lågt) är det nog den kärvande splinsen som nämnts förr.

Om du med öppen dörrstillastående med motor igång, försöker lägga i ettan, (bara tryck mot ettan) och sen hastigt byter till backen, blir det en liten dunk i transmisionen då?
Isf är det solklart att kopplingen tjuvdrar. Men det är inte 100% säkert att man får detta ljud.
Oljebyte i lådan är väl aldrig fel, om det inte är utfört förut.
Men det hjälper främst mot rullande växlingar. Dvs lättare att få I ettan rullande framåt..
av Knatch
Jag var varit med om att lådan har läckt litegrann och vid inspektion så har det varit nästintill tomt på olja i växellådan. Lossa vänster framhjul och så har du 2 bultar. Nedersta är tömningen och är storlek 24 tror jag.
Den övre är påfyllning och storlek 32 om jag inte minns fel.
Men skaffa dig en tratt och loss övre (påfyllningen) bara och häll i tills det rinner ut. Berätta sedan hur det gick
av Willie
Tack för alla goda idéer! Oljan i lådan är nu bytt. När den väl rullar så går den periodvis väldigt fint, så det gjorde nog lite nytta. Byte av koppling är något jag drar på in i det sista då ekonomin är kaputt. Det som talar emot kopplingen tycker jag är att växlingarna emellanåt går fint. Annars borde den väl hålla på att strejka och bete sig illa konstant. ? Det jag gjorde idag är att jag slet upp kåpan vid växelspaken oh ville kika ner där för att se om något såg konstigt ut. Några stag till vajrarna var torra som fnöske som dom fick lite olja.m, och sen såg det ut som justeringar där vajrarna satt (små plasthylsor) så jag skruvade lite på dem. ( en för sidled och en för längsled) och hann inte göra mycket mer. Hem från jobbet idag så betedde sig lådan finare är på väldigt länge så jag blev mäkta lycklig.
Så nu till den stora frågan: är det någon som känner till att vajrar har kärvat på dem där bilarna och bytt ?
För övrigt så har jag hört talas om det här med splinesen , men hört mig för med flertalet verkstäder och ingen av dem känner igen detta när jag berättar det. Märkligt!
av SubMarine
Har upplevt liknande symptom som dig på min S60 med 30.000 mil. Tyckte kopplingen kändes lite svampig när den var nedtryckt längst ner och när jag luftade den så var vätskan tydligt förorenad av vad jag tror var vatten. Känslan i pedalen blev betydligt trevligare efter luftningen. Har även sedan dess bytt växellådsoljan som var kolsvart men inte hunnit köra så mycket efter det för att kunna avgöra om det blev någon tydlig förbättring med växlandet.

Lägger jag i ettan och sedan går direkt till backen så blir det iaf inget klonk för mig. När ettan är svår att få i så kan jag lägga i trean utan problem och direkt därefter få i ettan utan motstånd. Symptomen har varit som värst när motorn är kall.
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]