- fre 22 feb 2019, 17:15
Hej
Det kanske är någon som skrivit om detta men jag gör det ändå. Mest för att dela med mig om någon ska göra samma sak.
Mitt kombiinstrument hade följande fel:
- Helljuslampan fungerade bara ibland
- Bältesvarningalampan fungerade bara ibland
- Alla mätarna kunde frysa i ett visst läge
- Hela kombiinstrumentet blev svart och inga mätare rörde sig
Efter en del sökande verkade det bero på kallödningar i lretskortets IC-kretsar.
Så jag testade att löda om dem. Dvs värma upp varje lödpunkt så att tennet smälte igen. Det som behövs är:
- en lödstation med en kolv med smal spets. Jag ställde min på 315 grader
- flytande flussmedel för kretskort (ej frätande)
-isopropanol ( för att ta bort blå silikon där man ska löda)
-torxsnyckel för demontering av instrumentet
-förstoringsglas
Det finns bra videos om hur man tar ut instrumentet ur bilen.
När man fått ut instrumentet skruvar man bort skruvarna på baksidan och får då bort locket.
Sedan skruvar man ur alla skruvar som är markerade med en vit rektangel.
Därefter lyfter man upp kortet. Det kan dock sitta lite fast i de små fjädrar som förbinder kortet med instrumentet. Dessa fjädrar kan inte ramla bort utan sitter fast.
När kortet är loss tar man en tops med isopropanol och tar bort det blåa silikonet. Det verkar primärt vara chippet uppe till vänster som ska lödas om. Men annars får man löda om de lödningar man ser, tills det funkar.
Pensla sedan på flussmedel och värm varje lödpunkt du vill löda. Tennet smälter direkt så vi pratar om en halv sekund per punkt typ. Man ska vara försiktig så att man inte värmer för länge för då kan komponenten ta skada
Sedan skruvar man ihop allt igen. Man måste vara noga att fjädrarna åker in i spåren där de ska sitta. Hur det ska sitta är givet när man ser det.
Sätt tillbaka i bilen
Klart!
Tar ett par timmar om man är försiktig. Snabbare om man gjort det förut.
Man kan behöva radera några felkoder också som ibland sätts när instrumentet glappar.
För säkerhets skull skriver jag att jag inte tar något ansvar för om det blir fel för er. Och hur länge det håller innan det glappar igen vet jag inte heller. Men har man utrustningen och är händig så är det görbart. Och gratis....
Det kanske är någon som skrivit om detta men jag gör det ändå. Mest för att dela med mig om någon ska göra samma sak.
Mitt kombiinstrument hade följande fel:
- Helljuslampan fungerade bara ibland
- Bältesvarningalampan fungerade bara ibland
- Alla mätarna kunde frysa i ett visst läge
- Hela kombiinstrumentet blev svart och inga mätare rörde sig
Efter en del sökande verkade det bero på kallödningar i lretskortets IC-kretsar.
Så jag testade att löda om dem. Dvs värma upp varje lödpunkt så att tennet smälte igen. Det som behövs är:
- en lödstation med en kolv med smal spets. Jag ställde min på 315 grader
- flytande flussmedel för kretskort (ej frätande)
-isopropanol ( för att ta bort blå silikon där man ska löda)
-torxsnyckel för demontering av instrumentet
-förstoringsglas
Det finns bra videos om hur man tar ut instrumentet ur bilen.
När man fått ut instrumentet skruvar man bort skruvarna på baksidan och får då bort locket.
Sedan skruvar man ur alla skruvar som är markerade med en vit rektangel.
Därefter lyfter man upp kortet. Det kan dock sitta lite fast i de små fjädrar som förbinder kortet med instrumentet. Dessa fjädrar kan inte ramla bort utan sitter fast.
När kortet är loss tar man en tops med isopropanol och tar bort det blåa silikonet. Det verkar primärt vara chippet uppe till vänster som ska lödas om. Men annars får man löda om de lödningar man ser, tills det funkar.
Pensla sedan på flussmedel och värm varje lödpunkt du vill löda. Tennet smälter direkt så vi pratar om en halv sekund per punkt typ. Man ska vara försiktig så att man inte värmer för länge för då kan komponenten ta skada
Sedan skruvar man ihop allt igen. Man måste vara noga att fjädrarna åker in i spåren där de ska sitta. Hur det ska sitta är givet när man ser det.
Sätt tillbaka i bilen
Klart!
Tar ett par timmar om man är försiktig. Snabbare om man gjort det förut.
Man kan behöva radera några felkoder också som ibland sätts när instrumentet glappar.
För säkerhets skull skriver jag att jag inte tar något ansvar för om det blir fel för er. Och hur länge det håller innan det glappar igen vet jag inte heller. Men har man utrustningen och är händig så är det görbart. Och gratis....
--------------------
V70 2002 2,4
V70 2002 2,4
- By hassebever