Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Vattenpumpen har ingen service intervall. den bytar man när den är trasig, samma sak gäller för generator & bakdörrarna
av Hellrider
CarMan skrev:Vattenpumpen har ingen service intervall. den bytar man när den är trasig, samma sak gäller för generator & bakdörrarna
:D :D
av bluuman
CarMan skrev:Vattenpumpen har ingen service intervall. den bytar man när den är trasig, samma sak gäller för generator & bakdörrarna
Självklart är det så. Det jag skulle vilja veta är vad ni betalade för er 16000milar service och om ni där även bytade vattenpump(om så vad allt gick på)
Användarvisningsbild
av CarMan
Du får säkert mer svar om du berättar lite varfr di vill veta det.
& om det nu är en halt vanlig meningslös vad betala du7jag har blivit lurad undersökning så måsta ni ju jämföra samma bilr med samma motorer & årsmodeller i vissa fall. Samt när servicen gjordes! priserna ändras ju hela tiden!
samt att alla måsta ha disiplin att bara räkna med service kostnaden o inte alla extra grejor dom gjorde isamband med servicen.

detta har aldrig funkart förut, så det lär inte göra det den här gången heller.

som vi brukar förklara så råder fri konkurens & det skiljer mycke på servicepriserna melan olika företag
Användarvisningsbild
av camaro69
Carman.

Snurrar inte vattenpumpen med hjälp av kamremmen?

En del rekommenderar byte av vattenpump i samband med kamremsbyte.

För vad händer om vattenpumpen "skär"?
:shock:
Användarvisningsbild
av CarMan
ja den drivs av kamremmen.
hitils har jag inte råkat ut för att en vattenpump på denna motortyp orsakar ett ras.
det är tillomed mycket ovanligt att dom behöver bytas. vid dethär laget finns det mängder med bilar som rullar både 20, 30 & 40 tusen mil utan att byta vatten pump. vatten pumpen är av bra kvalite & behöver inte bytas vid 16 000 mils service
av Frigge
CarMan skrev:ja den drivs av kamremmen.
hitils har jag inte råkat ut för att en vattenpump på denna motortyp orsakar ett ras.
det är tillomed mycket ovanligt att dom behöver bytas. vid dethär laget finns det mängder med bilar som rullar både 20, 30 & 40 tusen mil utan att byta vatten pump. vatten pumpen är av bra kvalite & behöver inte bytas vid 16 000 mils service

Det är min erfarenhet oxå, finns ingen anledning att byta den vid 16000 mil om den inte är märkbart defekt. Dom går MYCKET mer än så.
av linnar
Jag har en S80. Den kostade 5800kr (eller 6800kr minns inte riktigt)att seva vid 16000 mil på Bilia.
Kamremsbytet kostade 1800kr av de 5800kr. Då ingick delarna åxå.

Detta var min förra S80 170hk och för ca 3 år sedan.
av dartpro
Jag har en V70n, och det kostade 10.600 kr att serva den
16000 milaservice+ byta oljan i automatlådan
2300kr för växellådsoljebytet,resten för vanlig service. Inget märkvärdigt som byttes ut!

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]