Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahop. Nu startar inte grannens andra bil. Nötte på starten 30-40sec och nudda på gasen några gånger så poffa den till några gånger och hoppade till slut igång. Efter några minuter på tomgång så tändes en röd varningstriangel och sen stannade den av sig själv. Startade den igen och flyttade den några meter för att skotta snö så tändes triangeln igen men motorn stannade inte själv den här gången.
Ca 12 grader kallt när detta hände. För 4-5 dagar sedan upptäcktes det att den vägrade starta. Så den sattes på laddning tills ikväll. Då var det ca 16 minusgrader.

Kontaktvärmaren har lagt av också...
nä vi får nog bärga den till volvo. ja föreslog för en månad sen att vi skulle dela 4st på en vida enhet från vparts. när de blir fel på våran köper ja en själv och lånar aldrig ut den ist ;)

ja men den gör iaf någon form av skillnad efter ett par 3 timmar så helt värdelös är den ju inte :)
Ja, det är klart. Bättre än inget är det ju. Jag vet en som har en 75 eller 100 watt glödlampa i en kaffeburk som han lägger under motorn och tänder. Något gör det ju men knappast jämförbart med riktiga motorvärmare. Block- eller slangvärmare. Jag har haft en sådan ursprunglig slangvärmare som sitter på den undre kylarslangen. Detta var en Peguot 404 bensin och där fanns ingen annan plats. Dom värmarna hade lite dåligt rykte när dom kom, men jag kan intyga att den fungerade. Motorn blev varm så det räckte till. Det andra alternativet på den tiden var ju insticksvärmarna i motorblocken. Dagens slangvärmare är ju gjorda så att dom kan sitta lite hur som helst, nästan. Och flera av dom har t.o.m. inbyggd cirkulationspump. Men det är klart att dom har ett idealiskt placeringsläge om man kollar var tillverkaren har tänkt sig att den skall sitta.
Och lite överkurs: För några år sedan la jag in en länk här att: Vattenvärmd motorvärmare är det mest energieffektiva. (Det gäller ju även i andra sammanhang också) Det var någon akademiker på ett svenskt universitet/högskola som hade forskat i detta och presenterat sin utredning. Jag är inte akademiker men för ganska många år sedan utbildad Styr och Reglermekaniker. Jag vill hålla med den som hävdade att vatten är den bästa värmeledaren. (I alla fall dom temperaturer vi pratar om här)

Här hittade jag utredningen och får korrigera mig själv lite: Det vare en kvinna som hade gjort utredningen och hon jobbade på VTI, som jag tror betyder Väg och Trafikinstitutet (?) https://www.forskning.se/2014/09/09/kyl ... rvarmning/
Men siten forskning.se är som en sorts löpsedel för Svenska Universitet.
Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]