Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ollesson
S60 -05 kamremsbyte ska göras på 16.000 mil alt. 10 år. Jag bytte på 3400 mil då det gått 10 år. Ska man sedan byta när bilen gått 16.000 mil eller 16.000 mil EFTER 3400 mil alltså 19.400 mil? Osäker så därför jag söker svar. Är väl dock aldrig fel att göra det tidigare. :-D
Användarvisningsbild
av wissel
Nästa bytet blir 19400 mil eller om 10 år vilket som inträffar först.
Användarvisningsbild
av wissel
Vattenpumpen är väl en smaksak men idag pratar man om byte vid vartannat kamremsbyte. Själv bytte jag inte Vattenpumpen
då mitt byte skedde efter 9800 mil så det blev 10 års intervall för mig med.
Skulle mycket hellre isf byta Tändstiften, Kupéfiltret. och viktigast Bensinfiltret som troligen är rostigt,
Termostaten ser jag ingen som helst idé med att byta "preventivt" faktiskt, dyr är den rackarn också!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Både tändstift, bränslefilter och kupefilter finns med i serviceschemat så det är bara att följa det så blir allt bra.

Protokollet jag har på mobilen var dock för stort för att laddas upp här tydligen.
Användarvisningsbild
av wissel
Med så få mil per år som denna bil rullar så "tror" jag det är vanligt att man hoppar servicen med just
byte av dessa enheter, lätt att tänka: " bilen har rullat så lite så jag väntar" !!!!!!! eller så tänker kanske Servicverkstaden det?!?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Protokollet säger år eller mil.

Men Jo visst hoppas det säkert över en del när bilen knappt rullar. Så om den tas i bruk nu kanske det är läge att byta en del sen köra vidare enligt protokollet om den körs mer.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]