Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Är i akut behov av råd, bakluckan på min S60 är fastfrusen, men inte helt stängd !
Det står i displayen att bagageluckan är öppen och den går inte i lås/låser inte upp sig när jag trycker på knappen på fjärren. Men det går inte att få den att röra på sig.
Hur löser man det frusna bäst, hälla på vatten, försöka bända upp eller ??
Det känns ju väldigt obehagligt att den inte är låst när man åker eller lämnar bilen.
Anette
av Anette62
Jag har varit ute och kört ca 12 mil, hade kupevärmaren på innan jag skulle åka och kopplade på den igen nu när jag kom hem, men det räcker inte tydligen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur kallt är det där du bor? Har du någon möjlighet att få bilen "inomhus"? GDS-hall eller köpcentrum med parkeringsgarage?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Om det inte finns ett uppvärmt garage i närheten, har du ställt kupevärmaren i bagaget? Kanske gärna riktad mot låset. Det blir inte särskilt varmt i bagaget på S serien annars ens på långa resor.
av Anette62
Nej jag har ingenstans att ställa bilen inne, och kan inte ställa kupevärmaren i bagaget eftersom jag inte kan öppna bakluckan. Men tittade noga nu och såg att det som var största problemet var tjock is uppe på kofångaren som hindrade luckan i nederkant när man försökte öppna. Blev lite kaxig och tog en isskrapa i plast ( Mekonomens egen gula) och en gummiklubba, hackade sönder isen och sen gick det att öppna ordentligt. Stängde och öppnade några gånger, fungerade som det ska. Listen hade jag lagt listspray på och låset hade jag fått smort så de var i gott skick. Det verkar som att mitt problem är löst för den här gången. :-)
av vjohnj
Men om det var fruset vatten på utsidan så skulle du bara kunnat tagit varmvatten. Men nu har du löst det kanon.
av Anette62
Jag blev förvirrad när luckan inte gick att öppna och det samtidigt stod på displayen att den inte var stängd. Men nu vet man förhoppningsvis vad att göra. :-D
av MickeM
Bilen känner att låset inte är i hop riktigt, och därför tror den att luckan är öppen.
Det är i låset givaren sitter.

Om du tryckt lucken neråt, kanske låset gått ihop riktigt, så varningen försvinner.
Annars får du lyssna på pipande färddator under färd.
av Anette62
Jag försökte trycka igen luckan men... det gick inte. Som tur är har jag inget ljud att störa mig på, bara varningstriangeln i displayen och texten där bredvid.
Lyckades alldeles själv lösa problemet när jag kommit hem och tittat noga på vad som gjorde att luckan inte gick att öppna. :-D
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]