Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LW34
Jag har ett sjukt irriterande ljud från höger bakhjul (låter det som) Det är ett kvittrande-aktigt ljud som kommer och går. Det kan vara borta ett par dagar och sen komma för att vara där ganska mycket och sen försvinna igen. Tex från Göteborg till Malmö kom det vid Varberg och slutade vid Landskrona. Är det någon som kan tipsa om vad det kan vara? Jag har spelat in ljudet men kan inte lägga till en ljudfil här
av MickeM
Vad har du för bil?
AWD?

Låter det i höga eller låga farter?

Om du lägger "fel fot" lite lätt på bromsen, tystnar eller ändrar det karaktär då?

Samma med handbromsen, men dra inte den i farten.
av LW34
V70 D5 inte AWD

Det låter både i höga och låga farter. Både med och utan gaspådrag, även med broms, både i vänster och höger kurvor. Det kan även låta när bilen står still.
Men som jag skrev först, det kan även upphöra när som
av MickeM
Bromssköld som ligger mot skivan?
Extremt slitna bromsbelägg?
Fjäder som ligger inne vid handbromsen?
Handbromsback som separerat?

Eller hjullagret....
av MickeM
III skrev: ons 02 jan 2019, 10:39 Jag skulle gissa på länkarmens främre bussning som släpper i vulket.
Bakre länkarmens främre bussning isf.
Ja absolut, om gnisslande är relaterat till gupp.

Det kan också vara fjädern som gnuggar mot sig själv metall mot metall.
Det uppstår när gummiskyddet på fjäderns nedre varv försvinner.
Det kan man tillfälligt råda bot på med att spraya typ WD40 i nedre fjäderskålen och nedre varven.
Blir det tyst då, (en stund) är det fjäderns gummi som behöver åtgärd.
Finns "isolator" att köpa, man kan byta fjädrara och man kan också trä på en slang på nedre varvet.

Men då är det gupprelaterat gnissel, som sagt.

Jag fick intrycket att gnisslet hade med fart/hjulrotation att göra, men kanske inte...
av III
MickeM skrev: ons 02 jan 2019, 10:47
III skrev: ons 02 jan 2019, 10:39 Jag skulle gissa på länkarmens främre bussning som släpper i vulket.
Bakre länkarmens främre bussning isf.
Ja absolut, om gnisslande är relaterat till gupp.
Just den bussningen jag menade. Det brukar ju kunna kvittra när den blir dålig. Fjädern tycker jag inte kvittrar, mera gnissel eller klonkande. Mera metalliskt.
av LW34
Tack för tipsen!

Jag ska kolla och återkommer..
Jag tycker själv det är mer mer gupp relaterat men just eftersom det är så inkonsekvent så är det svårt för en amatör som mig att gissa.
Igår lät det för jävligt när jag körde, idag ingenting alls på 32 mil motorväg..
av Rådlös
Jag har en V70 -08.
Jag läser från senaste verkstadsfaktura: Byte bussningar i länkarmar främre, bägge sidor. 1333,50 kr
Detta var alltså på båda sidorna och arbete och moms tillkommer (Dom gjorde lite annat också, så exaktare siffror än detta kan jag inte ge)
av MickeM
Rådlös skrev: ons 02 jan 2019, 11:25 Jag har en V70 -08.
Jag läser från senaste verkstadsfaktura: Byte bussningar i länkarmar främre, bägge sidor. 1333,50 kr
Detta var alltså på båda sidorna och arbete och moms tillkommer (Dom gjorde lite annat också, så exaktare siffror än detta kan jag inte ge)
Du har inte en V70II?
(2008 fanns både V70II och V70N)

V70II har en barnsjukdom ang just bakvagnsbussningarna, som inte V70N har.

På V70N är det riktigt ovanligt med dåliga bakvagnsbussningar.
Men absolut inte omöjligt, så klart.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det