Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1289415
Gäller en V70N 2,4T AWD automat -02

Problemen började i fredags morse (innan dess har den gått helt felfritt) med att det ryckte och gick riktigt dåligt överlag oavsett varvtal eller hastighet direkt från det att jag startade den på morgonen, körde en tripp på några mil eftersom jag hade ett ärende som inte kunde vänta, på väg hem så stampade jag på ordentligt och då mota den sig lite, ryckte och hackade och motorelektroniklampan tändes.
Lampan lyste med fast sken några sekunder för att därefter börja blinka och för att slutligen slockna igen.

När jag kom hem så läste jag ut felkoderna, hade då felkod "misständning cylinder fem".
Bytte då tändstift och spole för att kunna utesluta detta, gick genast som den skulle igen och felkoden kom inte tillbaks.
Det som skett efter denna händelse är att motorn nu smårycker precis hela tiden, det känns t o m när man står still och gasar upp den lite.
Idag har jag monterat nya tändstift och fem begagnade tändspolar utan att det blev någon som helst skillnad, har kollat över kablar och slangar utan att finna något som jag anser kan åstadkomma dessa symptom.

Ryckningarna känns som om den misständer eller möjligen som att soppan börjar ta slut, eftersom det hjälpte delvis att byta tändstift och spole på femmans cylinder så tycker man ju att felet borde finnas på tändsidan och inte bränslesidan, men just nu vet jag inte var jag ska fortsätta felsöka någonstans.

I övrigt går den hur fint som helst nu, fin tomgång och svarar bra på gas, men har då dessa småryckningar nu som är otroligt irriterande!
Hjälp, tips och goda råd i ämnet mottages tacksamt! :)
#1289420
Har du kollat slangar rent visuellt eller med typ startgas eller liknande?
Blir ryckningarna värre efter ett visst varvtal eller är det konstant samma oavsett varvtal/belastning?
En spökande spole ger inte alltid felkod, så det kanske är möjligt att någon av dom du skaffade inte är helt frisk.
#1289423
Tack för ditt svar! :)

Jag har bara kollat visuellt och genom att känna o klämma lite, men kan inte se några uppenbara brott eller liknande.
Ryckningarna är mer eller mindre konstanta, de följer ju naturligtvis varvtalet men de finns där hela tiden. Känns dock tydligare i bilen när man kommer upp i 70-80km/h när lockupen låser sig, momentomvandlaren tar nog upp mycket innan dess.
Tändspolarna tog jag från en bil som jag vet fungerat felfritt tidigare, men visst kan det vara fel på en spole ändå, det kan man ju inte svära sig fri från.
Har även haft ute LMM och diverse givare på insugssidan och försiktigt gjort rena med elektronikspray.
Luftfiltret är inte nytt men långt ifrån tätt. Bränslefiltret ser ut att ha suttit där ett bra tag, men om det vore det som är felet så förstår jag inte sammanhanget med stift/spole!?
#1289618
Gaspedalsgivare??Kan de vara den som spökar? Vet att Vollo haft problems med dessa i tidigare årsmodeller.........-Symtomen = Ryckningar vid körning som kommer och går... :-(
Vet dock inte när Vollo gick ifrån den gamla hederliga vajern........
#1289621
Libbe skrev: tis 01 jan 2019, 14:25 Gaspedalsgivare??Kan de vara den som spökar? Vet att Vollo haft problems med dessa i tidigare årsmodeller.........-Symtomen = Ryckningar vid körning som kommer och går... :-(
Vet dock inte när Vollo gick ifrån den gamla hederliga vajern........
Men borde det inte ge en felkod!?
Dessa misständningar/ryckningar finns där hela tiden, man kan även ana dem ståendes på tomgång.
Ska fixa ett nytt bränslefilter i morgon så jag kan utesluta det i alla fall!
Vajern försvann väl 99-00!?
Tack för input! :)
#1289625
Hilmer skrev:
Libbe skrev: tis 01 jan 2019, 14:25 Gaspedalsgivare??Kan de vara den som spökar? Vet att Vollo haft problems med dessa i tidigare årsmodeller.........-Symtomen = Ryckningar vid körning som kommer och går... :-(
Vet dock inte när Vollo gick ifrån den gamla hederliga vajern........
Men borde det inte ge en felkod!?
Dessa misständningar/ryckningar finns där hela tiden, man kan även ana dem ståendes på tomgång.
Ska fixa ett nytt bränslefilter i morgon så jag kan utesluta det i alla fall!
Vajern försvann väl 99-00!?
Tack för input! :)
Joo det borde ge *Felkod..............Men inte nödvändigtvis!
#1291879
Jag har ungefär samma problem med min V70 2,4T -01.
Men när den står på tomgång så varvar den inte mer än 4000 när man gasar på.
Vid 4000 och jag gasar mer så händer ingenting.
Vad kan det vara för fel tro???
#1291912
LennartL skrev: lör 12 jan 2019, 17:14 Jag har ungefär samma problem med min V70 2,4T -01.
Men när den står på tomgång så varvar den inte mer än 4000 när man gasar på.
Vid 4000 och jag gasar mer så händer ingenting.
Vad kan det vara för fel tro???
Om du rullar och torrvarvar medan bilen är i rörelse.
Varvar den mer då?
Undrar om dom inte är spärrade på runt 4000 stillastående.

Men rycken beror inte på det, givetvis.

Gasspjället nämndes tidigare, men då brukar det inte direkt vara misständningar, utan mera "röra gasen av sig själv."
Alltså som om du hela tiden rörde gasen fast den är stilla. Ojämn tomgång osv, men också som om man oroligt rörde på gaspedalen.

Elektroniskt gasspjäll (ETM) kom mycket riktigt under 1999, och är av felbenägna typen Magneti Marelli fram till under 2002 på turbo, och 2003 på sugmotorerna.
Dom byttes ut till betydligt bättre och mindre avancerade ETA spjällen tillverkade av Bosch.
ETA kan inte monteras på ETM modeller, eller vice verca.

Gasspjällen ger oftast felkoder.

Man kan med fördel rengöra både ETM och ETA spjällen.
(själva spjällskivan innuti så den är fri från beläggning och inte klibbar)
Det ger ofta en påtaglig skillnad till det bättre. Även om man inte direkt har problem.
En sugmotor sitter spjället bra till, så detta utföres på 15min.
På turbomodellerna sitter det under insugsgrenröret, och det är därmed en större operation.
Därför görs det sällan i förebyggande på sådana.


Man ska också kolla så inte motorn har övertryck i vevhuset emellanåt.
Speciellt turbomodellerna har detta problem att dom kladdar igen vevhusventilationen så övertryck bildas.
Då kan dom gå dåligt, få felkoder om bränsleblandningen, pressa ut olja, dra olja osv.
Tom pressa ut packboxar ur sitt säte, om det vill sig riktigt illa.
#1292007
Som Micke säger......
Det går att göra rent dom själv. Än att köpa en på skroten eller en ny då.
Eftersom jag vägrar verkstan! :-) :-) Så plockade jag ner en sådan för längesen....... Vore jag du skulle jag plocka bort den och *Rengöra den. Jag tog W40 Och sprutade i runt spjället.Och en lång Målarpensel.....så allt skit försvann. Man får kolla så det inte blivit några grader inuti spjällhuset. Det kan lätt bli det av spjället som är hårdare material. Än själva spjällhuset. Om så är fallet? Tar du en** FIIN Mkt fin Putsduk och putsar av dom. Rent&Torrt och en Ny packning, när du monterar tbxs.......
#1298295
Har idag när det var hyfsat väder plockat en spole i taget och startat och det låter inte bra då. Inte på någon av dom 5 tändspolarna. Ändå låter den som den bara går på 4 cylinder.
Har gjort rent luftspjället (fanns ingen skit) och luftfiltret är helt ok.
Jag antar att det inte sitter några tändstift då det ser ut som om det sitter spridare istället. Det finns 5 st på insugsröret som sitter med små bruna "spridare" tror jag.
Dessutom så lyser varningen "kolla avgasreningen"-lampan hela tiden.
Vad kan det vara för fel på bilen?
Har en Volvo V70 2,4T med motorbeteckningen B5244 T3 2001
Tystaste däcken till XC70

Nu har jag inte testat fantastiskt många var[…]

Ok... tack. Ett problem är dock att jag inte […]

Problem med släpvagnskontakt

Jag kollade upp priset med Volvo och de skulle ha […]

Jag har inte tänkt någon speciell plats[…]