Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I dag tyckte jag tiden var kommen att ta tag i mitt bensinläckage. Jag tror att det är slangstumpen mellan påfyllningsröret och tanken som läcker, men är inte helt säker.
Med tanke på hur det ser ut och övriga trådar som berör ämnet så hande jag räknat med att det kunde bli lite besvärligt och det blev det också. Jag tillbringade ett par timmar med att ta bort dom gamla engångsslangklämmorna med ett bågfilsblad (inga mer lämpade verktg fick plats). Men det är nog bara att inse att det är för trångt att få bort/dit slangen, dessutom skulle jag gärna vilja inspektera dom andra rören. Att sänka ner bakvagnen som någon hade gjort eller att demontera tanken är inget som lockar. (Inte att klippa upp plåten inifrån som jag såg i en annan tråd heller :-) )

Så nu funderar jag på om det går att dra bort rören helt från tanken efter att tagit bort slangklämmorna närmast tanken.
Frågor:
Det går ju tre rör uppifrån tankluckan. Det grova röret och ett som går in i tanken alldeles bredvid detta. Men vart tar det tredje röret vägen? (Jag har tillgång till Vida, men det verkar inte finnas med på skissen över tanken/påfyllningen.)
Hur lossar man rören vid tankluckan?
Jag gissar nu bara. Men om slangarna är lossade nere. Borde inte allt följa med om man lossar hela plaststycket vid påfyllningen. Slagnarna sitter ju fast i den kan vara värt att prova lossa den från bakskärmen..

Då borde det bara vara att fästa nya slangar i den o återmontera....

Men jag gissar bara... lycka till.
Jag lyckades byta den lilla gummislangen utan några större omständigheter på min v70, trångt är det och behövs nästan billyft för att komma åt bra, men med en extra person som är med å trycker från olika vinklar med diverse mejslar så går det. Lycka till!
Nu är gummislangarna demonterade efter ytterliggare pillmekande. Rören verkar tyvärr inte gå att ta bort, det är helt enkelt för trångt. Men efter att ha lossat röret från tankluckan så gick det sedan att dra loss gummislangarna från tanken. Med båda ändarna lösa gick det att flytta rören lite för att lättare komma åt att få bort gummislangarna från röret.
Slangarna var mer eller mindre stenhårda med en stor spricka i den grova.
Jag har inte köpt några nya slangar än så nu lär jag väl få vänta tills nästa vecka. Men det borde förhoppningsvis inte vara värre att sätta ihop än att ta isär.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det