Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej mitt avgassystem börjar bli dåligt bakre burken, Vad ska man satsa på original eller något annat rostfritt hur blir det med ljudet om man sätter på ett rostfritt 2,5" system vilka märken är bra.
Jag hade ferrita hela vägen från turbon och den lät jävligt bra. Fick ge cirka 14.000 för hela systemet.
Var det värt? Absolut inte... bortkastade pengar om man inte är ute efter extra hästar och verkligen behöver dom.
Jag tycker du kan med gott samvete köra en begagnad orginal från skroten. Om du är ute efter gött ljud så skippar du bakre ljuddämparen och kör rakt rör från dämparen innan. Det blir ett skönt burkigt ljud som ylar vid höga varv. Det låter bra i tunnlarna :) billigt och bra. Däremot är det störigt om du pendlar till jobbet med bilen, jag störde mig som fan på ljudet när jag skulle åka till jobbet kl 5:30 en vintermorgon och det enda jag hör är racingbana men inte fan är jag på race humör inte
Fimpa skiten före ljuddämparen o sätt dit nåt universal..

På en av v70ina ja hade köpte jag bara en böj och en liten dämpare på biltema och 2 klämmor . Så va original ersatt . Material för max 500 spänn så du kan byta många ggr om du gör de själv innan de blir dyrt
Simons "twin-pipe" system i 2,5" utförande låter inte särskilt mycket, ger väl nån/några extra pollar, förkromat rostfritt material (svetsskarvarna vet jag inte säkert). Bra passform, ingen raggar bröööl system, går att åka längre streckor i utan att man får tinituss. Ligger på ca 4000kr för en helsats från katten tror jag.
Finns billigare andra mer original betonade system, är väl mer frågan vad du är ute efter, hur länge du ska ha bilen etc.
Är det bara din bakre burk som är dålig, köp nån universal variant och häng dit alt nån beg org burk, orkar du med lite mer brööl så kapa bort den och häng dit ett rör bara.
Jag köpte ett Feritta rostfritt sportsystem till min S60 2,5T när bakre ljuddämparen blev rutten, Det blev inget störande epatraktor ljud och jag var väldigt nöjd med resultatet då det inte förstörde komforten vid långkörningar.

Jag avråder från att ta bort en av ljuddämparna och ersätta med ett rör. Volvos femmor med 1 dämpare är en riktigt dålig kombination då resultatet blir något som låter som en gammal segelbåt, Se exempel nedan

https://youtu.be/KAqBomc8gl0
https://youtu.be/Z_zkXqtybPI
Om du handlar en originalburk på skroten som ser juste ut så är det hyfsade odds på att det håller bilen ut.
Rostskyddet på "pirat" brukar lida av svår förbättringspotential.
volvotomas skrev:Hur är avgassystemen från raka rör dom är billigare än ferrita.
Jag körde deras sportvariant A-alt och det funkade väldigt bra.
Gillar personligen inte riktigt Raka rör eller JT, är lite för mycket roulett på passformen i mitt tycke (när det gäller sportsystemen då jag bara har erfarenhet av dom varianterna), plus att JT har jag upplevt som ganska resonansgivade på sina system.
Dock så är det många andra som varit nöjda med båda dom tillverkarna, men som sagt för egen del är jag inte förtjust i dom båda tillverkarna.
Ferrita är kanon men deras priser känns inte riktigt skäliga i förhållande till vad man får för pengarna (om vi bortser från kvaliteten som är kalas fin).
Tja när min bakre ljuddämpare på avgassystem bråkade ihop så köpte jag ett komplett avgassystem från bsrab .se för c:a 5000 kr och det var perfekt passform med kromstål,rostfritt står det på deras hemsida jag vart helnöjd och tycker det inte brölar så mycket mer än original och det är lite grövre med 2,5 tumör hela vägen efter katten :-D kör v70 t5 06
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det