Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nyligen köpt en importerad Volvo S80 med massa utrustning, bland annat Telefon, när jag trycker på PÅ knappen så står det i displayen i mätarhuset: Telefonfel, jag har kollat dom kablar som man kommer åt att kolla och allt verkar vara i sin ordning, jag testade stoppa in ett telia kort men det står lika i displayen då så det gör ingen skillnad.

Är det nån av er här som vet var man ska börja gräva för att se om man kan få igång skiten... ?? lämna in för felsökning är uteslutet, får jag inte igång den för egen maskin så får det vara.. skulle vara roligt om man kunde få igång den dock..

Tacksam för svar...
Senast redigerad av 1 Perkla, redigerad totalt 0 gånger.
av Perkla
kebabpizza skrev: sön 09 dec 2018, 13:52 Urgamla mobiltelefoner är dessutom sällan kompatibla med dagens SIM-kort, söker du på forumet så kommer du hitta trådar i detta ämne.
Ja men det spelar ingen roll om jag har SIM kort eller inte i själva huvudenheten så står det telefonfel i alla fall... så kan ju vara bra att försöka hitta vad som är fel först..

Skulle det gå att montera en nyare telefon hårdvara i samma kopplingar och sladdar som finns i bilen ?
av Perkla
Yes.. jag har kollat alla enheter och dom sitter kvar.. eftersom kortet ska sitta i den enheten som är en huvudenhet så såg jag samma dag jag köpte bilen att den sitter kvar, även en annan liten grej bredvid också, kablarna sitter vad jag kan se som dom ska och idag hade jag bort Stereon med knappsatsen för telefonen och kollade alla kablarna där, det satt som det skulle det också, kanske kan det vara huvudenheten som har pajjat.. har klurat och klurat på hur fasiken man får bort den därifrån där den sitter, kanske enda sättet är att lyfta ur hatthyllan.. tänkte om man ska testa med en annan huvudenhet av samma modell.. Nokia alltså och nokia står det på den också...
av Perkla
Även om det inte kostar skjortan att köpa nya delar till telefonen så vill man ju ändå ha några riktlinjer att gå efter, skulle det kunna vara själva Nokia huvudenheten som har pajat kanske.. eller knappsatsen... ? Jag vet ju inte om det ska stå telefonfel i displayen om det skulle vara nåt vajsing med högtalaren eller microfonen tex.. ??
av Gelis
Även om du får tag på en fungerande enhet ( om det nu är den som felar) så står du ju fortfarande med problemet att inget av dagens simkort fungerar i Nokia enheten. Och vad jag förstår så går det inte att få tag på ett äldre, gick för några år sedan att hitta äldre med mindre minneskapacitet, men idag så är det nog kört.
Ett tips är att kolla alla jordpunkter. Men som skrevs här ovan felkoder är ju bra att läsa ut, och då med Vida/Dice
av Perkla
Ja det är ju det som är tokigt med simkort, jag har funderat på om man skulle kunna uppgradera till en nyare telefon från typ 2001 eller nåt sånt ? undra om kablar och kontakter är dom samma så det blir plug n play eller om man behöver göra om i kabelstammen också ? Det kostar en slant att få felsökning tror jag så det är troligen inte värt att kosta på nu i alla fall.. kanske bättre att sikta på nån ev uppgradering från en nyare S80.. typ 2001 eller nåt sånt...

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]