Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JesperForsén
Hej.

Jag har en XC70 2006 års modell som jag nyligen upptäckte att AWD slutat att fungera på. den driver bara på framhjulen och kardanen snurrar inte. är det någon som vet någon trolig orsak till detta.

Mvh Jeppe.
Användarvisningsbild
av wissel
En bra start är en felkodsavläsning så du kan utesluta Haldexfel typ DEM007 osv.
Har du inga felkoder så är väl det troligaste att hylsan i Vinkelväxeln har blivit rensad på sina Splines!

Jag har bytt 2 st vinkelväxlar på min bil och tredje gången tog jag den till Ludvika där den förstärktes
och lär nu hålla bilen ut! Inget byte av vinkelväxeln tycker jag är vettigt då det kommer att bli fel på den nya efter antal mil och år. Priset för detta är ca hälften av vad det skulle kosta att byta ut den. Idag känner jag mig trygg med 4WD och att det kommer att hålla. Ludvika Bil o Maskin heter firman och Markus är den du skall prata med efter att du gjort en noggran avläsning av bilen med Vida eller PPC läsare. Vanlig OBD läsare funkar inte på detta.
av Schmoyoho
Haldexen kopplar ihop kardanen med bakhjulen, men kardanen kan inte frikopplas från att snurra med framhjulen. Om kardanen inte snurrar när framhjulen gör det så är det vinkelväxeln som felet sitter i och det kan bara vara ett mekaniskt fel, mest troligen splinsen till hylsan som wissel skriver.
av Zuckuss
En annan trolig orsak kan vara att oljepumpen till HALDEXen givit upp i.e. inget oljetryck - tydligen är detta mycket vanligt, pumpen ger sig efter 10 år.
Användarvisningsbild
av wissel
Tror faktiskt INTE att Haldexpumpen är ett "typfel" och läggar av efter 10 år!
Men just därför som jag skrev felkodsläsning först då Haldexpumpen ger felkoder!
av MickeM
Som det sagts tidigare:

Snurrar inte kardanen med FRAMHJULEN är det hylsan i vinkelväxeln.
Bakhjulen frikopplas från kardanen mad avstängd Haldex.
(Därför kan bilprovningen köra dom på bromsrullarna med avstängd tändning)

Kan man vrida kardanen utan att något hjul följer med är det också hylsan.
Kardanen står alltid i mekaniskt ingrepp med framhjulen.

Driver kardanen mekaniskt ok, så ska man ägna misstankarna åt Haldex.
Inte förr, eftersom hylsan ger sig, förr eller senare.

Men visst spökar Haldex ibland....
Lite för ofta, och det på alla Haldexutrustade bilmärken tycker jag.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]