Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hey Brothers.....

Jag skall byta *Alla* Packboxar på Kamaxlarna. Och även VVT enheten på Insugningskammen. Motorkod: B5254T2
Jag ser nu att man måste demontera bort en del av motorfästet (torpedvägg) för att komma åt Avgaskammens packbox.
Är det ett Helsike att få ditt det igen?? Motorn sjunker väl ner lite? När det plockas bort???

Jag tänkte "Nolla" Vevaxeln,samt peta dit Kam Tolk på Kamaxlarna i bakkant.-Då kan väl inget bli galet!!
Och börja byta packboxar på "Transmissionssidan" först. Och avsluta i bakkant på Kamaxlarna.När jag återmonterat klart i framkant.

Skall jag släcka eventuella felkoder?? INNAN jobbet?? eller efter jobbet???

Vad mer bör jag tänka på?
Menar du momentstaget som går över motorn så håller den inte upp motorn något alls.
Bara för horisontella krafter.

VVT ska vridas rätt också.
Ingår i nollningen för kamrem.
När jag gjorde det jobbet på min -04 så bytte jag även packningar till oljepumpen. Sitter alldeles innanför packbox till vevaxeln. Ingen stor merkostnad. Ingen större mertid heller att byta. Enligt killarna på Volvo händer det att den läcker. Och det är inte lätt att avgöra om det är den eller packbox till veven som läcker..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag bytte även bultarna till vvt-enheterna, finns på Volvo. De ska dras ganska hårt, har för mig 120nm. Se till att du har en bra tolk att låsa kammarna med ! Jag lånade en äldre biltema- tolk först. Den böjde sig så jag fick fel inställning. Lånade sedan Volvos tolk, då gick det bra.

MickeM skrev:Menar du momentstaget som går över motorn så håller den inte upp motorn något alls.
Bara för horisontella krafter.

VVT ska vridas rätt också.
Ingår i nollningen för kamrem.
Enligt Volvo spelar det ingen roll hur jag sätter VVT enheten inuti Kamdrevet! Det är viktigare att Kamdrevet kommer "rätt" enligt Markeringar..........*Var svaret jag fick av Volvo.

Jag har fått tag i en Begagnad VVT enhet........ Och är mer fundersam över "glappet" som finns. Och om det kommer att finnas ett Axialt glapp när den är monterad???
:-/ :-/
drlecter skrev: fre 02 nov 2018, 09:10 Jag bytte även bultarna till vvt-enheterna, finns på Volvo. De ska dras ganska hårt, har för mig 120nm. Se till att du har en bra tolk att låsa kammarna med ! Jag lånade en äldre biltema- tolk först. Den böjde sig så jag fick fel inställning. Lånade sedan Volvos tolk, då gick det bra.

Volvo lånar inte ut några Spec. verktyg!! -Glöm det! Dom är benhårda. Dom har väl lärt sig? Av alla killar som kommer i mjukis byxor och vill låna verktyg.. :-D :-D :-D

Ifall du inte har en bekant som är mekaniker på Volvo?
MickeM skrev: fre 02 nov 2018, 18:55 Jag menade VVT inkl remhjul som ska vridas rätt, precis som Volvo sa.
Axiellt får den inte glappa. (Åtdragen)
-Är det Noll tolerans på "Glapp" Åtdragen? Eller..........

Det är ju liite surt.....att behöva köpa en Ny på Volvo. 3187:- Inte gratis direkt!
Jag vet inga toleranser.
Det heter "sakna glapp"

Det är dock nolltolerans mot oljeläckage av uppenbara skäl.
Stort glapp och oljeläckage brukar höra samman.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]