Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en V70 -03. För en vecka sedan bytte jag batteri på bilen. Efter att jag kopplat in det nya batteriet fick jag följande felkod: SRS-AIRBAG SERV. SNARAST.

Jag har kollat alla säkringar och de verkar vara hela. Vet någon vad felet kan vara eller är det bara att lämna in den på service?

Jag har sedan tidigare bokat besiktning till veckan. Kan den gå igenom besiktningen även fast den har denna felkod?
Åk o ta bort den felkoden bara, oftast kommer den varningen när man "pysslat" med elektriska enheter på bilen.. Om felkoden kommer tillbaka DÅ och inte tidigare är det dags för felsökning.
Alla med Vida Dice eller PPC felkodsläsare kan hjälpa dig oftast till en billigare penning än Volvo ÅF. Tala om var i landet du bor o fråga efter hjälp här på forumet.
Bör väl också betonas att airbag-systemet är avstängt om det finns felkod på det. Det är inte heller en kod som försvinner av sig själv utan den måste nollas med VIDA/DICE eller liknande.
Junkbuster skrev: tis 15 sep 2020, 08:10 MikeM: så denna OBD läsare släcker SRS - airbag service snarast släcker i panelen menar du?
Ja, den kan både läsa och släcka felkoder i alla system på Volvo 2001 till 2007.

Förutsatt att du inte har ett bestående fel, så släcks varningen med felkoden.
Finns felet kvar, så återkommer den givetvis.
Men det händer att det uppstår felkod felaktigt med batteriströmmen.
Är varningen kvar, kan du ju nu med den scannern se vad systemet säger.
Men det måste vara Volvo-varianten.
Inte den billigare av dom.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]