Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av brandten
Bilen har gått 258375 km.
Servades för drygt 400 mil sedan.
Bilen har stått still i garage över 1 år så därför kickade service överskriden lampa in nu när jag tog över bilen.

Full servicebok dock inte Bilia / Volvo originalservice sedan 2013. Körde en Autobutler på den och fick pris från 2900-12000kr. Ringde Bilia Haga Norra och fick pris på 2680kr inkl uppgradering av programvara.

Man ville även sälja på byte av bromsvätska för 1600kr och min fråga är väl egentligen om man ska passa på att göra det eller om man kan lösa det själv / billigare på annat håll?

Edit: 29xxxx mil skulle det inte vara utan 25xxxx

Senast redigerad av 1 brandten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
brandten skrev:Bilen har gått 298375 km.
Bilen har stått still i garage över 1 år så därför kickade service överskriden lampa in nu när jag tog över bilen.

Full servicebok dock inte Bilia / Volvo originalservice sedan 2013. Körde en Autobutler på den och fick pris från 2900-12000kr. Ringde Bilia Haga Norra och fick pris på 2680kr inkl uppgradering av programvara.

Man ville även sälja på byte av bromsvätska för 1600kr och min fråga är väl egentligen om man ska passa på att göra det eller om man kan lösa det själv / billigare på annat håll?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
På 400mil hade jag inte servat överhuvudtsget.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Derank skrev:
brandten skrev:Bilen har gått 298375 km.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
På 400mil hade jag inte servat överhuvudtsget.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Nej det klart men lite störigt med service lampan som lyser.

Edit: Hur mår all vätska (typ olja, bromsvätska osv) om bilen stått över 1 år? Borde ju vara en anledning förutom att Volvo ska tjäna pengar, att serva vid x mil eller 1 år - whatever comes first.

av Zuckuss
Om man bara ser till priset för en service á 2680:- så tycker jag det låter mycket rimligt under förutsättning att material ingår (olja, filter etc)....1600:- bör byte av bromsvätska låter inte helt orimligt heller.

Du kan säkert komma billigare undan på andra verkstäder, Bilia är Bilia :-)
Senast redigerad av 2 Zuckuss, redigerad totalt 0 gång.
Servicelampan kan du släcka själv väldigt enkelt :) bara följ denna videon så löser du det.

Om du tycker att du har svampiga bromsar så kan det vara idé att byta vätska men annars tycker jag inte du behöver göra det just nu utan det kan du göra när du gör nästa service om du vill det.
Inte orimligt dyrt för att vara en verkstad (speciellt inte Bilia) däremot är det billigare att göra det själv om man kan.

Olja, filter, bromsvätska och verktyg för att byta dessa kan man nog köpa för under 1000 kr.

Man bör byta bromsvätska vartannat år då den drar till sig fukt från omgivningen och försämras med tiden.
Användarvisningsbild
av StefanN
Zuckuss skrev:Om man bara ser till priset för en service á 2680:- så tycker jag det låter mycket rimligt under förutsättning att material ingår (olja, filter etc)....1600:- bör byte av bromsvätska låter inte helt orimligt heller.

Du kan säkert komma billigare undan på andra verkstäder, Bilia är Bilia :-)
Betalar man med volvokortet kostar det 2495:- Tror inte man får liknande service så värst mycket billigare.
Tack för svar alla. Bromsarna nyper direkt och tar riktigt bra. Jag avvaktar med service om jag inte får för mig att byta själv.
Det som kanske? var fördelen med att få gjort den hos Volvo är att dom laddar in ny mjukvara, vilket inte var gjort sedan 2013 enligt serviceprotokollet som de kunde se.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]