Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Min fråga är egentligen inte specifik för vissa bilar men hittar ingenstans att lägga frågan så jag börjar här.
Det är första gången jag har en bil med motor- och kupevärmaruttag plus parkering med stolpe där elektricitet finns.
Och jag behöver få veta hur man gör för att få ström till bilen då. Någon timer är det väl, en rund ratt med siffror på m.m

HUR ställer man in den ??
Hoppas och tror att någon här vill hjälpa mig, eller ge tips på var info finns. :-)
av Andreas12
Förstod inte riktigt frågan.
Du har elektrisk motorvärmare med kupevärmare.
Normalt sett sätter man i kabelen i bilen , vanlig timer för utomhusbruk mellan uttag i stolpen o kabel till bilen.
Hur timern ställs in är olika ber på fabrikat o står i bruksanvisningen på timern.
Hur länge den ska gå beror på hur kallt det är .
Motortempen kommer stanna på 60 grader har jag för mig kupevärmaren bara värmer på med den kraft du ställt den på.
av Anette62
Timern sitter i stolpen men jag vill inte behöva gå ut 2 timmar innan jag ska åka och vrida på ratten så den kommer till det röda område då elen släpps fram. Vill alltså få förklarat hur man räknar tid på timern, så att den går runt och startar på "rätt" tid. Den ser ju ut som en klocka, med siffrorna runt om. :nerd:
av UnleashFusion
Som ovan, då det är olika funktioner vore en bild lättare.

Jag har t.ex. en box på väggen, där jag behöver ställa in (NÄR jag ska åka iväg), det vill säga att om jag ställer in timern till kl 07.00, och du har satt dit kabeln in till bilen så går elen 3 timmar innan avfärd; alltså kl 04.00 börjar elen gå och då jag har kupevärmare, billaddare och motorvärmare så går alla 3 igång samtidigt till kl 07.00. (boxen som jag har är digitalt)

Innan hade jag analog-timer, där det såg ut som en 12/24timmar klocka där man behövde trycka in manuellt på dessa "piggar" där man fick ställa in hur länge elen skulle gå igång, man kunde liksom ställa in att elen skulle funka vart 4e/6e timme och bruka i 2-3 timmar(beroende på hur mycket du ville att den skulle vara på) medans på en digitalt som jag beskrev ovan kan man bara ha en timer per dag om du inte går ner/ut och ställer in avfärdstiden efter att timern som du först ställt har avverkats/eller att tiden redan passerat.
Bilagor
3405543.jpg
3405543.jpg (62.54 KiB) Visad 1234 gånger
av MickeM
Timern som satt i motorvärmarskåpet när man bodde i lägenhet var en manuell nedräkningstimer.
Dvs, visste man att färden gick kl 7,00 dagen efter fick man ställa upp den på så många timmar som återstod.
Tex 12h om klockan var 19,00 dagen innan avresan kl 07:00.
Elen var då på de tre sista timmarna av inställda tiden.

Motorvärmaruttaget vid jobbet är en digital klocka där man ställer in klockslaget man ska åka.
Väldigt lik den på bild ovan, men med tillägget att tiden som elen är på är temperaturstyrd.
Ju kallare, desto längre tid.....

Universal utomhustimers man sätter i eluttag finns det massor av olika.
av Rådlös
Bara ett bildexempel till. Sedan tittar du på det som är mest likt ditt.
DSCN1823.JPG
Add description
DSCN1823.JPG (75.27 KiB) Visad 1194 gånger
Det här är en ganska gammal variant. Du kopplar in kabeln på eftermiddagen/ kvällen när du kommer hem. Sedan tittar du på t.ex ditt armbandsur. Då räknar du fram hur många timmar det blir tills du skall åka igen. Dom timmarna plus tre timmar ställer du vredet på. När du sedan kommer ut nästa morgon så har din värmare varit igång tre timmar. Om det inte är så svinkallt, du kanske nöjer dig med bara två timmars gångtid? (Det räcker många gånger) då räknar du timmarna plus två timmar som du ställer vredet på.
Jag visar den här för det förekommer fast installerade timers på stolpar som ser ut ungefär som detta och har den funktionen. Det vill säga, det är ingen Biltemagrej i en blå plastlåda utan en "proffsig" elektrisk produkt. Vanligtvis av metall.
Hursomhelst, räkna fram hur många timmar det är tills du vill åka iväg. Glöm inte att lägga till drifttimmarna. Ställ vredet på det antalet timmarna plus drifttimmarna. Om du har någorlunda fasta tidsvanor till och från jobbet så kommer du att upptäcka att det blir samma antal timmar i stort sett varje gång.
Skulle du av någon anledning behöva använda bilen på kvällen i något kortare ärende så är det bara att dra ur kabeln. Du behöver inte röra timern. Klockan går med 60 minuter per timma. När du kommer hem senare pluggar du i kabeln igen och låter timern sköta sig själv. Allt blir rätt ändå.
av nissesvolvo
UnleashFusion skrev:Som ovan, då det är olika funktioner vore en bild lättare. <br abp="656"><br abp="657">Jag har t.ex. en box på väggen, där jag behöver ställa in (NÄR jag ska åka iväg), det vill säga att om jag ställer in timern till kl 07.00, och du har satt dit kabeln in till bilen så går elen 3 timmar innan avfärd; alltså kl 04.00 börjar elen gå och då jag har kupevärmare, billaddare och motorvärmare så går alla 3 igång samtidigt till kl 07.00. (boxen som jag har är digitalt)<br abp="658"><br abp="659"><br abp="660">Innan hade jag analog-timer, där det såg ut som en 12/24timmar klocka där man behövde trycka in manuellt på dessa "piggar" där man fick ställa in hur länge elen skulle gå igång, man kunde liksom ställa in att elen skulle funka vart 4e/6e timme och bruka i 2-3 timmar(beroende på hur mycket du ville att den skulle vara på) medans på en digitalt som jag beskrev ovan kan man bara ha en timer per dag om du inte går ner/ut och ställer in avfärdstiden efter att timern som du först ställt har avverkats/eller att tiden redan passerat.
Va praktiskt. En sån vill man ju ha. Har Du nåt art nr på den?
av UnleashFusion
nissesvolvo skrev: sön 30 sep 2018, 10:05
UnleashFusion skrev:Som ovan, då det är olika funktioner vore en bild lättare. <br abp="656"><br abp="657">Jag har t.ex. en box på väggen, där jag behöver ställa in (NÄR jag ska åka iväg), det vill säga att om jag ställer in timern till kl 07.00, och du har satt dit kabeln in till bilen så går elen 3 timmar innan avfärd; alltså kl 04.00 börjar elen gå och då jag har kupevärmare, billaddare och motorvärmare så går alla 3 igång samtidigt till kl 07.00. (boxen som jag har är digitalt)<br abp="658"><br abp="659"><br abp="660">Innan hade jag analog-timer, där det såg ut som en 12/24timmar klocka där man behövde trycka in manuellt på dessa "piggar" där man fick ställa in hur länge elen skulle gå igång, man kunde liksom ställa in att elen skulle funka vart 4e/6e timme och bruka i 2-3 timmar(beroende på hur mycket du ville att den skulle vara på) medans på en digitalt som jag beskrev ovan kan man bara ha en timer per dag om du inte går ner/ut och ställer in avfärdstiden efter att timern som du först ställt har avverkats/eller att tiden redan passerat.
Va praktiskt. En sån vill man ju ha. Har Du nåt art nr på den?
Har tyvärr ingen artnummer då det var föreningen som införskaffade detta för länge sedan, speciellt den analoga var säkert 15-20år sen och boxen(digitala som ser ut som ovan på bilden) var nog 5-10 år sedan

*men jag kan kolla vad för märke på både manuella samt digitala och se ifall man kan googla fram det på någotvis*

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]