Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bmw535
Köpte en v70 00 t. Gick väldigt oroligt på tomgång. Väl hemma kopplade jag upp den o fick felkod på 2 tändspolar. Gick alltså bara på 3 cyl. Nu går den på alla men oroligt på tomgång förutom precis när man startar den kall. Åkte o bes den o avgasvärdena va perfekta. Gasspjäll är uppdaterat till gult mm.koden är Main catalyst efficiency Below threshold bank 1. Inga vaccumläckor o inget hål på avgas. Kan det va mycket annat än lambdasond? Bilen går bra ute på vägen. Nån som haft samma problem?
av MickeM
Nja, släck koden och varmkör bilen rejält.

Misständningarna från förut kan göra att det är klet i katten, och sätter denna felkod felaktigt.
Koden sätts innan den underkänns på bes.

Det är för övrigt bakre sonden(analyssonden) som sätter denna felkod.
Den är inte med i bränsle regleringen på samma sätt som den främre sonden. (Reglersonden)

Den felkoden är en konsekvens av annat fel. (Utbränd kat är inte omöjligt, men är också en konsekvens av annat fel)
Dvs den går inte dåligt av enbart det.
av Bmw535
Har släckt koden några gånger. Har kört typ 20 mil sen bes. Borde väl ändå sett på värdena på bes att nåt va på gång? Bra ös i bilen ändå. Förmodar spjällhuset är uteslutet?
av Bmw535
Förra ägaren hade låtit bilen stå sen i januari pga detta och hade fått mätt upp bilen och enligt verkstaden var det felkod på solenoiden till avgaskammen.ingen kod jag fått dock.

Är väldigt vanligt med fel på […]

Fick felkod B1D2211 på min v70 2016. Kikade[…]

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]