Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Hur ska det se ut på stickan till automaten när man har rätt oljenivå. Spolade lådan i somras med OK/Q8 olja från Swedol. Det blev lite strul, bl.a tratten åkte ur och någon liter olja hamnade på golvet. så vet inte exakt hur mycket olja jag har i lådan. Lådan växlar upp fint och utan knorr eller ryck, ingen slirning. Vid nedväxling eller kickdown så kan den tveka lite ibland. Tycker också att den driver lite dåligt på tomgång med Driven ilagd. Funderar om det kan vara för lite olja i lådan men blir inte riktigt klok på nivån när man kollar på stickan. När jag kollar på nivån med motor varmkörd och alla växlar testade och med motor på tomgång, Drar jag då upp stickan så är den mer eller mindre snustorr. Stoppar jag ned stickan igen så den snäpper fast och sedan drar upp den igen så nivån så är nivån uppe vid HOT, dvs. nivån är ok. Skall det vara så?? att när man drar upp stickan första gången så är den snustorr??
Tips mottages
Med vänlig hälsning Mackan
Användarvisningsbild
av wissel
Nej något är fel tror jag.
Har precis bytt olja i min bil, har inte det fenomenet.
Kan inget om lådor men läste att Solenoid S2" kan vara inblandad här?
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja första mätningen kan vara missvisande, tror det kan bli luft i röret och så sitter det en oring som tätar stickan. Du måste ta upp stickan en gång först. Det har varit uppe på diskussion tidigare.
av Mackansglt
Går det att få ut felkoder på lådan om det är någon solenoid som krånglar ex.vis??
Som sagt den växlar upp bra men vid nedväxlingarna kan tveka lite och hugga. Tycker också att den driver lie dåligt på Driven. Man måste gasa lite innan den börjar röra på sig. Innan oljebytet så funkade lådan helt ok.
Kan även tveka eller slå in växeln vid väldigt skarpa kurvor precis som det vore lite för lite olja i lådan. vågar man hälla på ngn. deciiter trots nivån verkar vara ok.

Är väldigt vanligt med fel på […]

Fick felkod B1D2211 på min v70 2016. Kikade[…]

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]