Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Tja!
Har problem med att torkarbladen låter när dom vänder. Främst passagerarsidan som smäller när den vänder. Bytt torkarblad nu men de smäller ändå eller så missar den lite på vägen ner och nånting i det får mig att misstänka torkararmen som har fel ”tryck” mot rutan. Har vridit och vänt och klämt förgäves... är detta ett vanligt problem och hur löser jag det?

Ibland torkar dom bra upp men missar ner, ibland tvärtom. Har provat att köra snabbt, sakta och stillastående men det är samma skit hela tiden och vid olika tillfällen. Hade den missat ner bara så hade jag förstått att vinkeln på bladet är fel och då justerat därefter. Men som det är nu så är det bara trycket mot rutan, alltså armens tryck mot rutan som gör att bladet sitter för hårt mot rutan och smäller när den vänder för den måste lixom hoppa , föreställer mig en motoGP förare som halvt ligger ner i kurvan för att sedan kasta över arslet till andra sidan och ligga ner i andra kurvan :-D :-D var denna jämförelse kommer ifrån har jag ingen aning men den va rolig 23:25 en lördag kväll/natt :)
av MickeM
Känn så inte armen kärvar i leden.
Samt att torkarbladet verkligen står vinkelrätt mot rutan.
Startar man med fastfrysta blad tex, kan det böja/vrida armen.
Du har kollat, men....

På 850 var det vanligt att fasta delen av torkararmen blev utböjd, så leden fick kompensera för att nå in.
Det leder till att fjädern inte ger rätt tryck mot rutan. Det syntes tydligt på att leden hamnade långt ut.
Tog nästan i huven.
Skulle kunna hända på V70N också. ...

Eller så är det bara vax eller nått annat kladd på rutan....
XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]