Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, behöver lite råd inför försäljning av min bil. Om det är det värt att fixa upp den osv.

Har en V70 med fordonsår 2000, tillverkad 200011.
(1.) Är det årsmodell 2001 då?

Det är en automat, 200hk, svart helskinn med nya sommardäck jag köpte i år för 3500 kr. Fem år gamla vinterdäck på snygga 18-tumsfälgar med mycket mönster och dubb.

Full servicebok med Volvostämplar, förutom den sista vid 28k mil, den gjorde jag hos en jag känner. Där är det hans egen servicestämpel. Bilen har gått drygt 28k mil just nu, kamrem bytt vid 18k mil eller något, men det var 2009-01.

Den som finns att anmärka på är att ibland tänds motorlampan och ger felkod P0422, bakrutetorkan fungerar ej, AC behöver fyllas på. Sen felkod P0422 kom tycker jag den drar mer bensin, framförallt innan den blir varm. Vid kallstart nu på sommaren, kan den dra upp till 99L på "nuvarande förbrukning" när man gasar från 0, men det är bara vid kallstart och i början. Ibland tycker jag växlarna kommer i sent sen felkoden också, att den varvar mer en vanligt innan de lägger i de låga växlarna sen felkoden kom upp. Just ny lyser inte lampan, men "symptomen" finns ändå där. Lampan lyser som oftast inte, utan den kommer fram ibland men slockar efter några mil/dagar! :-)

Varmkörd på landsväg kan den komma ner till medelförbr. på 0,73L/m vid en hastighet på 100 km/h. Medelförbrukning är typ 1,03L vid blandad körning. Bilen verkar också generellt gå bättre om man gasar på den ordentligen, varvar ur den lite, så den blir varm tänker jag. Då brukar soppaförbr. sjunka en del på landsväg.

(2.) Är det värt att reparera bilen innan försäljning? Har läst att det kan vara svårt att felsöka P0422.

Jag köpte den för 16500 kr.
(3.) Vad kan jag tänkas lägga mig på vid nuvarande skick och vad skulle jag kunna sätta för pris om jag fixat den?

Vill helst bara bli av med den. :-)
Jag ska svara på det jag kan. Årsmodell som begrepp finns inte längre. Fordonsåret bestäms av när bilen är tillverkad eller i andra hand när den blivit inregistrerad. Däremot kan modellåret vara 2001 eftersom den är tillverkad så sent under 2000. Modellår har ingen officiell definition. Det är något biltillverkarna hittat på.
Det är MODELLåret som gäller.
Fordonsåret är vilket år den är tillverkad.

P0422 är att katten renar dåligt enl bakre lamdasonden.
Det finns flera koder för UNGEFÄR samma sak, så en volvo specifik utrustning kanske kan peka mer exakt.

Men i de flesta fall är det just katten som renar dåligt och måste bytas.
På Volvo uppstår detta nästan uteslutande på bilar som småkörs för mycket.
ELLER körts för länge med fel.

På asiatiska bilar kan det uppstå ändå, pga de sjukt högt satta kraven i bilens system.

En katalysator kostar ca 6000kr, (+ arbete) och en V70 2001 turbo i normalt gott bruksskick UTAN de fel du räknar upp, kanske är värda runt 15,000kr.
Över det är det nått extra..
Ej fungerande AC drar ner ganska rejält från ovan bedömning, medan bakrutetorkaren kanske spelar mindre roll.

Värd att laga eller ej?
Tja, som den står, är den inte värd stor slant.
Under 10,000kr i alla fall. Är den avställd med körförbud är du betydligt lägre. (Köparen måste bärga den, mm, och få köper en avställd. Så det du ev sparar på skatten får du betala mer i värdeminskning)

Kan du byta kat själv, så kanske.
Inkl verkstadsjobbet på nått tusen till så vete tusan. ...
Men bara DU kan svara på det.
Skulle du haft den kvar, hade jag sagt laga.
Kanske är bättre att sälja "as is" eftersom det är en turbo.
Köparen kanske ska modifiera en massa med chip, racekat och skit ändå.....
En vanlig sugis hade varit nästan osäljbar.

Men kul att höra fler bedömningar.
SBergdahl skrev: mån 13 aug 2018, 13:05 Trasig AC är väl nästan normalskick för en 2001a. Funkar den är det en bonus.

Men en bit under 10000 helt klart iom felkoden och att kamremmen ska bytas nästa år då den blir tio.
Kammen skall bytas var 8e år eller miltal 16000 beroende vilket som nås först.
Skrew skrev: tor 16 aug 2018, 15:33
SBergdahl skrev: mån 13 aug 2018, 13:05 Trasig AC är väl nästan normalskick för en 2001a. Funkar den är det en bonus.

Men en bit under 10000 helt klart iom felkoden och att kamremmen ska bytas nästa år då den blir tio.
Alla P2or har väl tio års intervall?
Tack för alla råd! Speciellt tack till MickeM som skrev så utförligt. Jag har bestämt mig för att sälja den som den är, kan inte bli många kronor jag "tjänar" på att fixa den för att sedan kunna sälja den dyrare. Stort tack åter igen!

Jag får sluta ha sån otur med bilar xD Eller hur mycket i rep. kostnader ska man egentligen räkna med vid beg.köp?
Arnold skrev:Jag ska svara på det jag kan. Årsmodell som begrepp finns inte längre. Fordonsåret bestäms av när bilen är tillverkad eller i andra hand när den blivit inregistrerad. Däremot kan modellåret vara 2001 eftersom den är tillverkad så sent under 2000. Modellår har ingen officiell definition. Det är något biltillverkarna hittat på.
MickeM skrev:Det är MODELLåret som gäller.
Fordonsåret är vilket år den är tillverkad.

P0422 är att katten renar dåligt enl bakre lamdasonden.
Det finns flera koder för UNGEFÄR samma sak, så en volvo specifik utrustning kanske kan peka mer exakt.

Men i de flesta fall är det just katten som renar dåligt och måste bytas.
På Volvo uppstår detta nästan uteslutande på bilar som småkörs för mycket.
ELLER körts för länge med fel.

På asiatiska bilar kan det uppstå ändå, pga de sjukt högt satta kraven i bilens system.

En katalysator kostar ca 6000kr, (+ arbete) och en V70 2001 turbo i normalt gott bruksskick UTAN de fel du räknar upp, kanske är värda runt 15,000kr.
Över det är det nått extra..
Ej fungerande AC drar ner ganska rejält från ovan bedömning, medan bakrutetorkaren kanske spelar mindre roll.

Värd att laga eller ej?
Tja, som den står, är den inte värd stor slant.
Under 10,000kr i alla fall. Är den avställd med körförbud är du betydligt lägre. (Köparen måste bärga den, mm, och få köper en avställd. Så det du ev sparar på skatten får du betala mer i värdeminskning)

Kan du byta kat själv, så kanske.
Inkl verkstadsjobbet på nått tusen till så vete tusan. ...
Men bara DU kan svara på det.
Skulle du haft den kvar, hade jag sagt laga.
Kanske är bättre att sälja "as is" eftersom det är en turbo.
Köparen kanske ska modifiera en massa med chip, racekat och skit ändå.....
En vanlig sugis hade varit nästan osäljbar.

Men kul att höra fler bedömningar.
SBergdahl skrev:Trasig AC är väl nästan normalskick för en 2001a. Funkar den är det en bonus.

Skrew skrev:

SBergdahl skrev:
Skrew skrev: tor 16 aug 2018, 15:33

Alla P2or har väl tio års intervall?
"Jag får sluta ha sån otur med bilar xD Eller hur mycket i rep. kostnader ska man egentligen räkna med vid beg.köp?"

Ja, det beror på hur gammal bil man köper.
Tekniskt är ju en 2 mån gammal bil som gått 100mil begagnad.

Men ska man köpa en väl använd bil OCH EKONOMI OCH TILLFÖRLITLIGHET är högsta prio:
Kunskap om bilar generellt, och framförallt om modellen i fråga, är ovärderligt när man tittar på olika exemplar.

Är som sagt ägandekostnaden en mycket viktig faktor så ska man köpa så enkla bilar som möjligt.
Dvs undvika bi-fuel, turbo, diesel, AWD, osv. Ju mindre som kan fela, du vet......

Ja, jag skrev Diesel. Du ska köra mycket långt/år innan det går plus minus noll. Dom har flera extra saker som kan fela dessutom, utöver ohemula skatten. Med partikelfilter är skatten behagligare, men fortfarande mer ev felande komponenter. En Bensinarna som körs mest landsväg går förvånade billigt. Törstig vid stad/små-körningar, men boende i storstad kanske man ska ha annan mindre bil. (Eller en elcykel som vi på landet subventionerar åt tätorterna)

Tänk även på att köpa av en säljare som känns seriös och gärna pratar om bilen, och inte är en ljusskygg person som bara mumlar nått om "vet ingenting" "den är som den är" och/eller ägt den en misstänkt kort tid.
"Säljer åt kompis" är BIG NONO!
Åt en åldrig förälder möjligen.
Annars kan man misstänka dolda fel som undanhålls köparen, eller tom att den har skumt förflutet.

En bra servicehistorik är alltid att föredra, och att en bil är korrekt regelbundet hemmaservad av en händig person är ofta bättre eller iaf lika bra som proffsen.
En eget nerskriven historik om hemservice som ser äkta ut, tyder på nogrannhet.
Service utförd efter vissa MIL är rätt. TID är mindre viktigt.
Så "årligen servad" kan vara på tok för sällan, beroende på hur, och hur mycket den körts.

Bry dig mer om hur bilen servat och LAGATS, än en liten parkeringsskada eller annat skönhetsfel.
Fungera billigt är prio1 eller hur?
Vad gör en bula egentligen på en gammal bil? Det kan man få vid nästa affärsbesök ändå.
Bättre med ny koppling tex....

Snygga fälgar är kul, men är det stor/bred dimension är däcken MYCKET dyrare.

Står det STYLAD i annonsen är det sannolikt en bil som kostats på rejält utseendemässigt, och ofta har välbehövliga reparationer fått stå tillbaka eller klåparlagats.
Vill du betala för den felprioriteringen?

Billiga bilar (under ca 30,000kr) på bilfirma är aldrig bra, alltid överprisad, och nån garanti har du INTE på sådana fordon öht.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]