Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpt en Volvo S80 -01 för några hundralppar på vinst eller förlust och tänkte ge mig på att fixa upp den.

Ska byta ut spjällhuset och har hittat ett par med gul etikett på bildelsbasen som verkar passa. MEN. Anslutningen/kabeln verkar vara fastlimmad i kontaktdonet och alla säljs utan kabel.

Hur löser jag detta...?
Senast redigerad av 1 MattiasLuleå999, redigerad totalt 0 gånger.
Utan kabel?
Aldrig att en seriös säljare klipper kabeln och sen försöker sälja.....
En sådan är osäljbar till en någorlunda insatt.

Skarven sitter nere vid startmotorn någonstans.
Man måste alltså ta loss startmotorn för att få isär kontakten och loss kabeln. (Idiotiskt? Javisst)
När man sätter det nya drar man kabeln annorlunda.
Uppdatering:

Så, visade sig att den ryckiga motorgången, tveksamma accelerationen och svajande tomgången berodde på P0302 - Cylinder 2 Misfire Detected.

Iväg till skroten, plockade ur inte bara 1 utan 3 st tändspolar från en identisk S80 till det blygsamma priset av 150:- för rubbet.
I med en av de nybegagnade tänspolarna och motorn var som ny. Jämn tomgång, piggare acceleration och allt motorsvaj var borta.

MEN!

P0121 och P2101 felkoderna är kvar, men inga symptom överhuvudtaget.
Rengjort spjällhuset. Tog bort batterikablarna i 30 minuterna, tagit bort felkoder om och om igen.
Körde ca 50 km och allt är som det ska vara men felkoderna kommer tillbaka...frustrerande =(

Vad göra...???
Ska du leka med Volvo bilar på fritiden så skaffa dig en Vida+Dice kombo från ebay. Så borde du lösa eller hitta förklaring på exakt vad felkoderna vill säga dig.

Det är inte bara för att läsa koder utan även den dokumentation och beskrivningar du får där som inte kan överträffas av något annat tillgängligt verktyg.
Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt