Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Köpte en XC90 nyligen första automaten, rullat 14000 mil. Lite funderingar lådan känns lite sliten, Dom frågor jag gärna hade velat ha svar på är.

Jag skiftar mellan P,R,N,D får ett lättare "hugg ljud" varje gång särskilt när jag lägger i "R" Är detta ett tecken på något eller helt normalt? Provade en v70 -10 där kändes inget när man byte läge,

Växling mellan 1-2 får jag ett lättare ryck som när man växla med en manuell bil, sen när 4:e växlen ska i vid crika 80 km växla den vanligtvis inte upp om jag ej släpper på gasen,

lådan bytes olja på vid 8000 mil och jag gjorde en sköljning + oljebyte när jag köpte den vid 13500 mil

Vore väldigt tacksam om någon kunnig kunde ge mig lite råd om man kan sitta lungt i båten eller om man ska sälja iväg den och byta till en nyare årsmodel. Tack på förhand
Jag kan egentligen inget om automatlådor. Men jag har läst i tidigare trådar att det finns någon form av ventiler på lådan som kan fastna. Och man har lyckats få stötiga lådor att växla mjukare när fått ordning på dessa ventiler. Någon annan som begriper bättre kanske kan utveckla detta om jag är inne på rätt spår.
Vad körde du för olja i lådan när du sköljde och hur många liter gick åt?
Jag bytte olja på min -04 D5 automat som gått 42.000. Den växlade som en påse skit och då bytte jag oljan (tappade ur, fyllde på, efter 2-300mil tappade jag ur och fyllde på. 3gånger totalt tills oljan var hallonröd) sedan lämnade jag in den hos volvo för uppdatering av lådans mjukvara vilket innebar att 1an alltid ligger i även om man står vid rödljus. Tidigare så la den i neutralen när jag stannade och slog sedan in 1an med en jävla smäll. Resultatet blev helt annorlunda och nu växlar den som om den vore ny. Dessutom nollade jag oljeräknaren som ska kompensera för att oljan med tiden tappar sina egenskaper. Totalt har jag spenderat cirka 2000kr på denna process med olja och volvobesöket. Bilen har i skrivande stund gått 46.500mil , och lådan har suttit i sedan 2004 :) .

Sen har du ett problem med att det smäller när du lägger i växlarna. Det kan vara dom 2 centrumbultarna som sitter i mitten av fälgen (under de lilla locket i mitten på fälgen). Jag bytade mina 2 för dom hade en tendens att självlossa var och varannan jävla dag. Kostade ca 55kr st på volvo.
Det kan oxå vara dina drivaxlar som är sopslut och i ditt fall med en AWD så har du 4 drivaxlar och 4 bultar. Gå ut och kolla så att dom sitter. Men försök för guds skull inte dra åt dom med våld för då går dom av och du får då borra ut dom vilket är ett helvette.

Edit:
Centrumbultarna är såkallade ”sträckbultar” som i princip ska kastas om man efter att ha dragit åt dom, lossar dom. Det är alltså enligt volvo och egen erfarenhet inga bultar som man återanvänder. Ungefär som topplocksbultarna, men inte lika petnoga.
En annan orsak kan oxå vara nedre växellådsfästet som är slut. Det är ett liter fäste med bussningar som ruttnar med åren, och kan vara totalt sopslut även om bilen inte gått mycket. Är den slut så rör sig lådan fram och tillbaka beroende på motorbelastning osv. Även övre ”bakre” motorfästet kan ge såna symptom.
Jag lämnande in den till verkstad och dom använde Aut.Trans MPM HFM, Vid sköljningen hade det blivit 8 liter sa dom om jag ej mins fel, Ska ta en kik på oljestickan till lådan imorgon och se hur det ser ut nu, Härligt höra att den går så fint i lådan med alla dom milen, Det där med att uppdatera lådan får jag kolla närmare på,

Det är lite undligt att dom första 10 min körning går växling mjukt men efter lite stats,start stop körning börja han lägga i 1-2 bra mycket hårdare en tidigare, Kör man lungt och försiktigt är det mjukare, Ska försöka få till ett klipp i helgen när jag kör igenom växlarna kall mot efter en stunds körning,

Ska även kolla närmare imorgon på dina tips om drivaxlarna och centrumbultarna så allt ser ok ut där!

Tusen tack för du tog din tid att svara, mvh
Vill minnas att jag behövde 12 liter för att skölja igenom på en XC90 som gått ca 14500mil vid tillfället. Den går fortfarande hur bra som helst 4 år senare, mätaren står nästan på 18000mil.

Men visst kan man känna dom låga växlarna, speciellt om man har högt gaspådrag. Vid lugnt och harmoniskt körande är det nästan helt omärkbart. Kör med BSR Steg1 på 2.5T med AW 55-51SN lådan.
Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt