Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av musikvante
Hej!
Jag är mer av en tekniskt lagd snubbe än duktig på bilar, men lär mig gärna.
Har nyss köpt en äldre volvo V70 D5 - 02 behövde en stor och bränslesnål bil att pendla till sjukhuset med då vår son fått leukemi, nog om det.
Bakre dämparna var förmodligen slut då det slog i vid ojämnheter i vägen, fick dessa bytt, "dunkandet" försvann men tycker att bilen blev lägre och däcken tar I skärmen när vägen är ojämn, till oh med på vissa ställen på motorvägen. Dämpare med gastryck blev monterade, har inte exakt modell eller märke. Dags att byta fjädrar med, eller finns det rejälare dämpare att få tag i tro. Förstår att det är svårt att svara på då jag inte vet vilka dämpare som sattes dit.
Användarvisningsbild
av Någonting
Var byttes dämparna? Var det en märkesverkstad eller en känd kedja?

Det låter som att du har nivåteglering på bilen. Om så är fallet så har bilen troligare klenare fjädrar då dämparna tar en stor del av lasten. Om det är bytt på verkstad så borde du reklamera jobbet då de troligen har monterat fel dämpare.

Tyvärr kostar nivomat-dämpare ganska mycket (ca 5000 kr per sida om jag inte minns fel).

Det går att hitta begagnade dämpare för mycket lägre kostnad här:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -bak/Alla/
av musikvante
De byttes hos en jag känner så kan säkert få reda på vad det var för dämpare, de som satt på hade som en större cylinder mitt på dämparna men de som monterades var i princip jämnstora hela vägen om det är till någon hjälp
av T-rex
Låter som du fått vanliga dämpare när du skulle haft nivåmatdämpare, dom kännetecknas oxå med att ha en damask nertill, nivåmatdämparna alltså.
av MickeM
Men däcken ska inte ta i innerskärmarna hur mjuka fjädrar du är har.
Det blir genomslag först, dvs bottnar.

Tar det i hjulhuset har du fel däckdimention och/eller fel ET på fälgarna.

Ser du att det verkligen har skrapat i innerskärmen eller kan det vara stänkskyddet som skrapat i marken som du hört?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
MickeM skrev: tis 07 aug 2018, 12:33 Men däcken ska inte ta i skärmarna hur mjuka fjädrar du är har.
Det blir genomslag först, dvs bottnar.

Tar det i hjulhuset har du fel däckdimention och/eller fel ET på fälgarna.
Är det samma bottningsgummin med nivåreglering då? Tänker att allt möjligt kan bli lustigt om man börjar byta saker..

Jag har f ö åkt i en helt original Skoda Fabia med original 14" hjul eller nåt sånt där däcken skrapade i taket på hjulhuset bak när vi satt fem personer och några kassar mat i bilen :)
Inget bottnande innan däcken tog i där..
av MickeM
Det SKA ta i genomslagsgummit innan det tar i skärmen.
Så är designen.

Men visst, ibland har gummit ramlat bort, innerskärmarna kanske hänger något längre ner efter att ha demonterats, eller brusten popnit/plastfäste. ....

Och det kan vara annorlunda genomslagsgummin med nivåreglering.
Det är riktigt.

Men skrapa i innerskärmen efter större väg..... (motorväg enl TS. Inget nämns om större gupp där)

Men oavsett är första åtgärden rätt fjädrar eller dämpare.
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?