Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
Hej på er Volvo vänner jag har fått lite problem med att det vibrerar bak när jag bromsar och problemet började för 2,5 år sedan kör c:a 1400 mil på året. Och har sedan dess har jag bytt 2 omgångar med nya skivor och klossar men vibrationerna bak är förfarandet kvar och det vibrerar i c:a 110-120 km/h. Och den är besitigad med ua under denna tid och har även gjort rent runt navet när jag har bytt skivorna bak men fram är det inte något problem min fråga är vad kan dom envisa vibrationerna beror på och om någon annan haft samma symtom bilen det gäller är min egen v70 t5 06
av Tybbe
Men på sista besiktningen så vad bromsprovet bak helt perfekt c:a 2.2 men någon kolv kanske går lite trött i högre hastighet :-o :-o
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Tybbe skrev: mån 06 aug 2018, 20:36 Men på sista besiktningen så vad bromsprovet bak helt perfekt c:a 2.2 men någon kolv kanske går lite trött i högre hastighet :-o :-o
Bromsprovet mäter bara om det tar jämnt. Små anligg som det handlar om om det inte märks i låg fart ger inget utslag där.
av MickeM
Bromsok börjar ofta sina problem med att fastna när bromsarna är varma.
Då blir det ond cirkel ,dvs bromsen blir varmare och varmare och oket fastnar mer och mer.

När det kallnat och man klämmer in kolven går den fint, även snurra hjulet går bra.

Men hissa ett varmt hjul och känn. Då går det tungt.

Nu är V70N också extremt känsliga för minsta anliggning.
Det blir ofta att durra som obalans i ett däck av minsta lilla.
Även om man inte bromsar alltså.

Stanna (utan att bromsa i onödan) och känn på bromsskivorna.
Är dom varmare än vad som är rimligt ang gjorda inbromsningar?
Aviker ett hjul?

Åk och bromsa lite extra och värm upp bromsen, och rulla sen till stopp utan att bromsa alls.
Stannar den med en liten knyck? Då ligger nått hjul på.

Sannolikt får du inte samma knyck med kalla bromsar.
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]