Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Varvtalet på motorn vill ibland inte gå ner direkt. Motorn hackar ibland. Speciellt när den är kall. Gjorde rent gasspjället i förrgår men inte någon jätteförbättring. Funderat på om varvtalet kan bero på smuts i spjällets infästning och tänkte spraya med brake clealer nån dag...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av Frosnam
Varvtalet går ju upp när man kallstartar för att motorn ska nå arbetstemperaturen snabbare.
Brukar typ ta en halv minut innan den går ned från cirka 1400-1500 varv stegvis till normalt tomgångsvarv.
Hacka ska den väl iofs inte göra.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Frosnam skrev:Varvtalet går ju upp när man kallstartar för att motorn ska nå arbetstemperaturen snabbare.
Brukar typ ta en halv minut innan den går ned från cirka 1400-1500 varv stegvis till normalt tomgångsvarv.
Hacka ska den väl iofs inte göra.
Varvtalet kan ibland "låsa" sig en stund även när den är varm och har kört några mil T.ex vid nedväxling kan varvet vara högt. Har testat några gånger att rulla med kopplingen nere och den går ibland inte ner i varv.

av MickeM
Vad har du för bil, årsmodell och motor?
Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:Vad har du för bil, årsmodell och motor?
S80/02 2.4 140hk
med NITRO OBD2 trimchip.
Kom på nu att trimchipet kan ju påverka. (Denna värmen gör en oförmögen att tänka riktigt)
Körde 3-4 mil tidigare i dag och det va inga tendenser till att vara höga varv då.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
MickeM skrev:Vad har du för bil, årsmodell och motor?
S80/02 2.4 140hk
med NITRO OBD2 trimchip.
Kom på nu att trimchipet kan ju påverka. (Denna värmen gör en oförmögen att tänka riktigt)
Körde 3-4 mil tidigare i dag och det va inga tendenser till att vara höga varv då.

Nu när det varit lite lite lägre temp har inte varvet låst sig.

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt