Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vägkung
Volvo v70 2006 140HKR
Har glömt hur drivremmen skall dras, har haynes rephanbok som visar hur remmen är dragen, men om jag drar den som på bilden ser det ut som att remmen blir för lång, och ja, jag mätte den gamla mot den nya och de var exakt lika långa. Jag skulle naturligtvis ha tagit ett kort innan jag började skruva, men nu gjorde jag inte det :bored:
av MickeM
Vevaxel-genrerator-ac pump- servopump- spännaren -vevaxel
av vägkung
Hur jag än gör får jag inte remmen på plats, jag får upp remmen till halva hjulet på servopumpen, och ja har avlastat spännrullen max.
Har kollat igen på längden på remmen mot den gamla och de är exakt lika långa, fattar nada just nu :-( jag har kollat om jag satt spännrullen knasigt, men på de motorer jag kollat på så sitter spännrullen som den ska, och upplysningsvis är det SKF-grejer jag skruvat dit
Och jag har dragit remmen enligt MickeM, som sagt, fattar nada just nu :-/ :-o :-(
HJÄLP
av MickeM
Avlastat spännrullen?
Den ska spännas max för att släcka remmen så mycket som möjligt.
Det är fjädern som spänner den sen.....
av vägkung
Jo jag vet det, va jag menade med avlasta spännrullen var att när man tar av remmen "drar man" spännrullen medsols för att få av den, trodde man skulle avlasta rullen för att få på remmen också.
Trodde att man skulle göra så för att "ta bort" spännigen på remmen, har provat att låta bli att "avlasta spännrullen" men då går inte remmen ens upp på halva remhjulet på servopumpen pga att spännrullen "trycker bort" remmen för mycket
av Jonas_latt
Du ska dra spännaren. Men det e tajt och man måste va lite envis. Sen gäller det att remmen sitter perfekt på alla hjul. Annars saknas de sista mm vid montering.
av vägkung
Tack
Har kollat så att remmen sitter som det ska på alla hjul, men det går inte att få remmen över servopumphjulet, det går inte helt enkelt
av vägkung
När jag tog av remmen behövde jag bara "lätta av" spännrullen lite grann för att få av remmen, men när jag nu provar att få dit remmen funkar det inte,
av MickeM
Bytte du spännaren också?
Fick du rätt?
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]