Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wholteza
Tjenare, sitter på en V70 01 40000mil automat som jag kört med i ett år nu och senaste två veckorna så har den börjat med något skrapljud som låter som att det är från vänster framhjul eller det området, det låter som när man skrapar i mot marken med en sänkt bil ungefär.

Det började med att låta när bilen guppar, och blev värre och värre, låter vid mindre och mindre gupp. Och igår började den även vid högersväng. Min tanke var fjäder men med detta problemet som kom nu så känns det som något annat, skit i broms kanske? jag hör inget när jag bromsar så det är ju lite konstigt. Har kollat upp under hjulutrymmet och fjädrarna ser ut att vara hela och sitta där de ska (vet inte hur det ska se ut men det ser inte konstigt ut, och likadant på båda sidor fram).

Någon som har erfaranhet om vad det är eller hur jag går till väga för att felsöka?
Användarvisningsbild
av jaun
Kollat hjullagret? Kanske så slut att bromskivan tar emot bromsok/bromssköld? Det skulle kunna förklara varför det blir tyst när du bromsar då den rätar upp skivan med klossarna. Hissat hjulet och kollat efter glapp redan?
Nä, har endast kollat fjädrarna hittills då jag bor lite dumt i stan, ska ta och åka till en kompis och kika lite mer. Men jag vet ju inte riktigt vad jag kollar efter.

Gissar på att det bara är att hissa upp och rycka i däcket för att se om det glappar, plocka dän och rycka och kolla?
Användarvisningsbild
av jaun
Om det är så slut som jag tror så är det bara hissa upp hjulet i luften och rycka lite från sida till sida, däcket ska vara stumt. Stoppa inte fingrarna under däcket bara, för säkerhetsskull. Finns massor av filmklipp på youtube om hur man kollar och byter ut hjullagret. Sök på t.ex. "check wheel bearing".

Edit: Tänk också på att det kan vara farligt att köra med ett så dåligt hjullager.

http://youtu.be/WyqQODAZYtw?t=451 Exempel på dåligt hjullager? :laugh:
Senast redigerad av 2 jaun, redigerad totalt 0 gång.
@jaun, Bytte hjullager igår eftersom det var glapp när jag ruckade hjulet, rätt mycket. Bytet gick bra, men tyvärr åtgärdade det inte problemet. När jag väl monterat ned och ruckade på hjullagret var det inte alls glapp utan det är något annat. Men hjullagret lät kasst ändå så det var väl lika bra att byta.

Vad vi ser när bilen står på backen och man rör på ratten fram och tillbaka så ser det ut att vara glapp i leden mellan länkarmen och hjulet, tror det sitter en kulled där va? Den guppar upp och ned och det verar även vara spetsen på den armen som gör skrapljudet genom att med guppningarna skrapa i fälgen, så jag har en fin skåra inne i fälgen.

Något någon hört om förut, byter man den leden eller hela länkarmen eller hur ser det ut?
av MickeM
Men?
Glapp spindelled är inget konstigt, tom ganska vanligt.
Men att den skulle ta i fälgen =!!!!!!!!
Med det glappet ska du inte köra den.
Du kan tappa framhjulet.

Du byter endast leden.
Nån hundring.

Sök på Youtube hur man byter den.
Finns filmer.
av MickeM
Jajamen. Den är det.

VIKTIGT!!
Låt INTE drivaxelns inre knut dras isär för långt.
Då ramlar den isär inne i damasken. Du får då demontera hela axeln och ta isär och pussla med kladdiga kulor.
Inte kul!

Jag har satt spännband runt subframe och fjäderbenet så det endast kan röra sig framåt/bakåt och inåt.
INTE utåt.
Det finns inga krafter som pressar den utåt, men när man ska böja ner länkarmen, och knacka ur/i spindelleden i styrspindeln så är det lätt gjort att dra ut för långt.

Man kan också släppa centrumskruven för drivaxeln, och trycka in den, men drivaxeln kan dras med för långt ändå, med otur.
Band funkar fint.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]