Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mitt ena temperaturvred gick sönder i min 2006 V70, så jag köpte en komplett panel ifrån en 2007.
Jag trodde nedersta delen med extrafunktionknapparna var en lös sektion och ignorerade att den nya panelen hade andra tillbehörsknappar.

Men, visade ju sig att tillbehören och värmen sitter ihop. Skruvade isär värmedelen i små bitar för se om man kunde sära på tillbehörsdelen, men insåg då att man kunde visst bända loss fronten till tillbehörsknapparna och då trillar knapparna mer eller mindre ut...

Min fråga är om knappelektroniken som håller knappar är den samma, och att någon huvuddator i bilen avgör vad SLOT1 SLOT2 SLOT3 har för funktion. Alltså att jag kan montera detta 2007 paket, sätta i mina extrafunktionknappar på denna, fast då i samma ordning som jag har i dagsläget?
DSC_1281.JPG
DSC_1281.JPG (68.48 KiB) Visad 1481 gånger
DSC_1282.JPG
DSC_1282.JPG (40.83 KiB) Visad 1481 gånger
Knapparna kvittar. Du kan ta bort dom som är fel och använda plastlocket från din orginal.
Jag tror inte dom behöver sitta på samma plats ens, för dom är hårdkodade.
Dvs CCM fattar ändå vad som vilken knapp gör.

Men den kommer sannolikt inte funka ändå.
En CAN uppdatering kanske......

Begagnade can-noder är besvärligt.
Det finns dom som kan klona den gamla och nya så det blir plug and play, och även lägga in "ny-enhet" mjukvaran, så Volvo kan lägga in den som en nyköpt enhet.

Det är iaf ofarligt att testa.
Flera funktioner funkar nog, men kolla allt. Även belysningen i den...

Har du svintur så.....
Jag skulle byta min CCM när jag råkade kvaddar min innegivare.
Jag fick "låna" en ifrån lokala Demia, för dom var ganska säker på att den inte skulle funka.
Det gjorde den inte. Jag fick ingen belysning i den, bla.
Jag har en my05, (facelift), dock tillverkad 04 W47, och nya CCM var tillverkad 05/W3 minns jag.

Men en CAN uppdatering på Volvo kanske hade hjälpt?

Men nu bytte jag bara givaren till slut, så jag bytte aldrig CCM.
Jag bytte idag och det verkar fungera bra.
Förutom att passagerarsidan inte får någon värme. Automatläget reagerar på att jag vrider till olika temperaturer, men någon värme kommer dock inte så får känslan av
att knappen i sig är okej men att något servo inte är det längre. Man får ju vålda för få in stereopaketet igen så har väl skadat något.
- och SRS-airbag service meddelande kom såklart...
Man ska alltid göra bilen strömlös innan man kopplar bort CAN-noder.

SRS är bara att släcka, men måste göras via OBD med Volvoanpassad utrustning.
Handhållen Volvoscanner eller VIDA.
Jag skruvade isär min gamla klimatpanel för att se om jag kunde ta knapp ifrån nya panelen och sätta på gamla.

Såg då att ratten man vrider på för ställa grader, har en tunn vit pinne på baksidan som hade gått av.
Så jag flytta helt enkelt över hela fronten med gummirattar och allt, och satte över gamla elektroniken.

Vilket fungerade. Nu får jag full fläkthastighet och varmt samt kallt på båda reglagen.
Airbagmeddelandet är såklart kvar.

Jag mätte med multimeter ifall alla små lampor var hela, vilket den antydde, men väl i bilen så var det en som inte tände sig ändå, får se om jag orkar ta isär allt för byta mot fabriksnya lampor. Nöjd med att funktionerna fungerar igen iaf..
yrrol3 skrev: tor 02 aug 2018, 13:36 Jag bytte idag och det verkar fungera bra.
Förutom att passagerarsidan inte får någon värme. Automatläget reagerar på att jag vrider till olika temperaturer, men någon värme kommer dock inte så får känslan av
att knappen i sig är okej men att något servo inte är det längre. Man får ju vålda för få in stereopaketet igen så har väl skadat något.
- och SRS-airbag service meddelande kom såklart...
Ja, det funkade inte för mig heller.
Jag testade aldrig värme/kyla, men den lyste inte ÖHT.
Ingen innerbelysning heller fast jag släckte ljuset i garaget. (Ljussensor styrt)
Enl lokala Demia, ska Dom vara väldigt nära varandra i tillverkning för att fungera plug and play.
"Då funkar det sällan, men ibland", var hans kommentar.
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]