Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RHGW
Frågetecken på rubriken, ja.
Jag vet inte om jag har ett slutväxelproblem, men i alla fall allvarliga indikationer.
I våras började det plötsligt dunka oregelbundet från bakvagnen (låter som bak i alla fall). Tänk ett par gymnastikskor i en tvättmaskin så är du nära ljudet...
Direkt tänkte jag att det var något som hängde löst och slog i vinden under bilen. Så oregelbundet. Jag har kollat parkeringsbromsbackar, känt på drivaxlar, kardan, hjullager och hjulupphängning. Inget onormalt. Bilen går bra och driver på alla fyra. Ljudet är likadant om man rullar på neutralen.
Har haft den på koll hos oberoende verkstad och Volvo. Ingen känner igen det eller har något bra förslag annat än att åka tills det blir värre... :-o
Inga felkoder lagrade.
Bilen har nu stått ett par månader och jag tänkte ta itu med det. Tänkte börja med att titta på oljan i slutväxeln. Är jag rätt ute? Jag vet ju inte ens om det är fel på den.
Nån som har något hett tips?
Användarvisningsbild
av wissel
Vild gissning! Har du spänt upp reservhjulet riktigt? :-o
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]