Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hörde idag på sambons bil S60 05 sug motor.
Rassla /ticka högt. Tryckte ner kopplingen och ljudet försvann. Släppte upp kopplingen och ljudet kom igen.

Jag vet att utrampningslagret börjar ge sig. Då den hackar lite när man släpper upp kopplingen.

Men är det utrampningslagret som gör ljudet också?
Lugn i stormen!
Ett lite rasslande ljud på tomgång finns i de flesta M56'orna. Hörs väl vid vänster framhjul.
Låter lite som om du hastigt vrider ett glapp i transmitionen fram och tillbaka, för det är precis vad som sker.
Oftast bara med varm växellåda, när det går lättare. Om man släpper upp kopplingen försiktigt kan det vara tyst nån sekund för att återkomma. Gasa upp och det låter på tomgång igen.
Det tystnar genast när man kopplar ur, eftersom allt i lådan stannar då.
Normalt missljud i växellådan = strunta i det.

Svänghjulsbyte kan hjälpa om det blivit lite glapp, (inte säkert) men det är ett kosmetisk fel som inte kräver åtgärd.
Dåligt svänghjul lever om så det otvivelaktigt är nått som är väldigt fel.
Svänghjul kan tystna något om man kopplar ur, men det ändrar då karaktär om man bara spänner åt solfjädern utan att koppla ur helt. Dvs tryck ner kopplingen något, men ingående axel i lådan skall ännu snurra. Ändrar ljudet karaktär?
Ja = ev svänghjul eller lager.
Nej, = växellådan och strunta i det.
Flera svänghjul byttes på garanti för detta ljud utan framgång. Ibland blev det tyst.....

Rasslar det trots att växellådan står stilla kan det vara urtrampningslagret.

Hackande när man släpper kopplingen som i ljud eller hugg i pedalen?
Förefaller vara lagret som kärvar på axeln.
Det finns dom som lyckats smörja utifrån genom att borra hål i sprängkåpan.

Personligen skulle jag inte "laga" en koppling som fungerar. Är det funktionsproblem är det en annan sak.

Jag kan inte säga att rasade dubbelmassesvänghjul är vanligt på sugmotorer. 140hk och 170hk.
Hårt körda chippade turbo's möjligen, men inte normalkörda.
Och dieslar av alla bilmodeller drabbas ibland pga rå motorgång och högt vridmoment.
Diesel = svänghjulsras =nej. Bara högre risk.

De allra flesta svänghjul bytes i förebyggande vid kopplingsbyte eftersom man är osäker och inte vill riskera att göra om redan efter nått tusen mil. Onödigt egentligen, men det ska så klart inspekteras som allt annat.
Dom som drabbas av ras skriver och berättar ofta om det, som det vore världens vanligaste fel och samma person skriver det på flera olika forum, pga irritation bla. Källkritik ska man alltid ha.
Det finns dock åtskilliga som rullat över 40,000mil på originalet, still going strong...
Oj tack för infon.
Jag har aldrig hört någon låda som "rasslar" haft några v70\S60 .
Men att utrampningslagret börjar ge sig vet jag. Haft en bil innan med det ljuset. Hackar lite vid dragläget.

Men igår hördes ett högre ljud på friläge typ som en motor utan olja. Jag trycket ner kopplingen och ljudet försvann direkt. Efter detta så låter den så hela tiden nu men försvinner så fort jag trycker ner kopplingen. Hörs inget vid körning.

Jag har också märkt att den vibrerar lite vid gaspådrag men det kan lika gärna va ett motorfäste som e dåligt.

Kan utrampningslagret ge ett högre ljud. Typ som en motor utan olja. Alltså inte rasslade eller skapande. Ska försöka filma ljudet sen.
Nytt ljud som kommer plötsligt är naturligtvis nått annat.

M56 Rasslet/skallrandet kommer inte plötsligt från en dag till en annan.
Det är ganska diskret ljud dessutom.
Det hörs inte INNUTI bilen tex.
Återupplivar denna tråden en stund bara för att se om det är detta jag hör i min låda, dock något mycket högre.

Ljudet:
https://youtube.com/shorts/H-U1HZ6QuRY?feature=share

Tystnar så fort bilen körts med en stund. Slutar om jag trycker ned kopplingen och är tyst en stund efteråt men kommer sedan igen, får panik på att det låter så otroligt högt. Bytte växellådsolja igår och det blev aningen tystare men i mina öron så känns det som det är något annat fel än det vanliga missljudet.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]