Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drogen
Finns det något sätt att "nödöppna" bagagen på S80? I dag när jag kom ut på morgonen var bilen stendöd. Inte ett liv i larm, belysning, start eller bagagelåset. Var tvungen att ta ett snabbt beslut: Stanna och hoppas på att jag får igång bilen på en kvart eller springa till bussen. Det blev bussen... Så när jag kommer hem tänkte jag plocka in batteriet i värmen och ge det lite laddning för att se om det hjälper - om jag får upp bagagen...
av erikeriksson
Hej, kommer på två sätt nu, kanske finns fler.

1 Det finns ett täcklock lite större än en 5 krona brevid vanliga handtaget, pilla bort det och öppna med nyckel.

2 Öppna motorhuven och koppla på batteriladdare, + kabeln finns under en brun liten kåpa brevid säkringsboxen.
av Drogen
Jag har visserligen inte haft bilen så länge så jag har letat - men var sitter nyckelhålet till låset för bagagen...? :oops: Jag hade inget mekanisk möjlighet att öppna luckan på min gamla V70 så jag trodde inte det fanns på S80 heller.

Edit: Såg inte erikerikssons inlägg innan jag skrev detta. Tack för tipsen! Ingen fara att koppla på batteriladdaren (av gammalt hederligt 80-talsstuk) utan att koppla från batteriet från övrig elektronik? Normalt sett brukar man ju koppla bort minuspolen när man laddar och jag litar inte riktigt på "gammelladdaren" Styrningen av laddtröm och spänning är väl inte av NASA-klass direkt... ;)
av erikeriksson
Hej, har aldrig märkt några problem att använda gamla laddare i nya bilar, utan att koppla loss batteripolen. Tror inte det är någon risk så länge vi pratar laddströmmar upp till 5 ampere.
av jbl
Man måste vara försiktig om den gamla laddaren har en hög laddström. Då blir det dyrt med rasad elektronik. Vet dock inte var gränsen går.

Kolla på t.ex ceteks hemsida vad deras kraftigaste laddare ger. Deras är intilligenta och jag har en själv men den klenare varianten som klarar batterier upp till 90Ah. Den ger inte mer än 14.4V samt 3.3Ampere.

Min laddare heter Zafir och denna är idiot säker.

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]