Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Det skramlar om höger stötdämpare bak/? när jag kör över brunnar och gupp. Kollat och inget vad jag hittar sitter löst och fjädern är hel. Någon som har en idé om vad det kan vara?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Jazzy
Misstänker at det kan vara det övre fjäderbenslagret . Sitter i toppen på stötdämparen. Du kommer åt innifrån för att kolla och ev. byta.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Jazzy skrev:Misstänker at det kan vara det övre fjäderbenslagret . Sitter i toppen på stötdämparen. Du kommer åt innifrån för att kolla och ev. byta.
Ok. Så om man inte har tummen mitt i näven så löser man det. Hur ser man om det är trasigt? Bör man inte köra med bilen?

av MickeM
Titta på den när bilen gungas.
Lite rör den sig, men inte mycket.
Det dunkar/knackar om den är kass.

Rassel skrammel är antingen lösa saker i handbromstrumman eller lösa prylar i bagaget vig reservhjulet kanske, eller i sidan vid första hjälpenkudden.

Vissa modeller har krängningshämmarstag bak också.
Dom kan föra väsen....
Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:Titta på den när bilen gungas.
Lite rör den sig, men inte mycket.
Det dunkar/knackar om den är kass.

Rassel skrammel är antingen lösa saker i handbromstrumman eller lösa prylar i bagaget vig reservhjulet kanske, eller i sidan vid första hjälpenkudden.

Vissa modeller har krängningshämmarstag bak också.
Dom kan föra väsen....
Det är ett klirrande lite plingande ljud.

av MickeM
Det är inte en lös värmeskyddsplåt för avgasröret då?

Det finns inget annat att göra än att krypa under och titta, känna och ruska på saker.

Lyft säkert och använd pallbock!
Alldeles för många dör tragiskt av nerfallen bil.
Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:Det är inte en lös värmeskyddsplåt för avgasröret då?

Det finns inget annat att göra än att krypa under och titta, känna och ruska på saker.

Lyft säkert och använd pallbock!
Alldeles för många dör tragiskt av nerfallen bil.
Jo. Min svåger klarade sig med hjärtat i halsgropen när han slarvade. Miste toppen på tummen. Detta vid uppställning av pallbock, så rekomenderar att hålla tumme m.m borta från ovansidan av pallbock. M!

Användarvisningsbild
av GLIZ
Värmeskölden till bakre dämparen lös. Fästena sönderrostade. Tips på åtgärd. Dom ser svetsade ut. ( mutter och bult, borra hål? Svetsa dit en bit M5?) Tycker den stora borde bulra mer men den ska oavsett det på plats.

Användarvisningsbild
av kebabpizza
Jag misstänker att Kalle Anka har varit med och konstruerat vissa saker på våra bilar, bl.a. dessa fästen.
Själv har jag kört utan plåten i ett antal tusen mil nu.
Användarvisningsbild
av GLIZ
kebabpizza skrev:Jag misstänker att Kalle Anka har varit med och konstruerat vissa saker på våra bilar, bl.a. dessa fästen.
Själv har jag kört utan plåten i ett antal tusen mil nu.
Ja, den bakre ljuddämparen blir ju alldrig specielt varm så jag har haft den tanken.
Kalle Anka hade gjort vissa saker bättre, t.ex det att flytta en skruv på en lykta hade han inte gjort. Vissa, nästan alla såna skruvflytt kan man undra om det verkligen blir en förbättring eller om det är ingenjören som vill ha ut lön för ett halvår.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]