Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dieselsmurfe
Hej, har fått glykolläkage på min dieselvärmare som ej fungerat på 6år, verkar läka ur någon slang vid värmaren, provade skruvade åt slangklammerna så slutade det att läka fram tills nu på morgon,

min fråga blir sitter det någon form av plast anslutning vid dieselvärmaren som kan börja läka?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Två slangklämmor på cirkulationspumpen (plast ) , och två klämmor på värmaren (metall).
+klämmor på avgasrör och insug (metall), men dom får man tro inte läcker vätska ;-)

Om pump eller värmare läcker, kan man koppla om slangarna så att vattnet endast går igenom den del som inte läcker .

Eller reparera läcka och brännare så att den fungerar när vintern kommer...
jiha1968 skrev: fre 01 jun 2018, 09:10 Två slangklämmor på cirkulationspumpen (plast ) , och två klämmor på värmaren (metall).
+klämmor på avgasrör och insug (metall), men dom får man tro inte läcker vätska ;-)

Om pump eller värmare läcker, kan man koppla om slangarna så att vattnet endast går igenom den del som inte läcker .

Eller reparera läcka och brännare så att den fungerar när vintern kommer...
Cirkulationspumpen visst är det den som sitter längst ner närmast backen? Är nämligen nån av de klammerna jag drog åt å då slutade det att läka? Eller måste jag plocka väck kofångarn å kolla alla anslutningar? :)
Plockade väck kofångaren igår å kikade över anslutningar, såg att det var sprickor i cirkulationpumpen vid skruvarna undertill, provade att skruva åt lite och flytta efter slangarna lite, så återstår att se om det läker ännu:)

Sen min andra fråga, kan man köpa en begagnad värmare från en bil utan tidur? Har nämligen tidurs funktionen så man kan ställa värmaren på när man ska åka😀 eller spelar det ingen roll på själva värmaren? För gissar på att det är en funktion i själva bilen😀
Användarvisningsbild
av jiha1968
innan du byter värmare, kolla säkringar, och så felkoder med VIDA/DICE eller liknande utrustning.

Scenario: pumpen går inte, värmaren stänger av kort tid efter start med aktiverad överhettningsskydd , om detta repeteras 3 gånger, måste felkoden nollas innan brännaren kan starta på ny.

Med VIDA/DICE kan man testa alla funktioner på värmaren , så som att köra matningspumpen med bortkopplat bränsleledning på brännaren för att spola ur slangen, då din värmare har stått ett tag... (också testa vattenpumpen...)

Om du måste byta, byt till en värmare med samma nummer på el-modulen, tidur eller inte beror på CEM.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]