Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Spinner vidare på den här tråden i stället för att skapa en ny och ändrar om lite här i start inlägget i stället.
Gäller en V70 -05.

Rätt som det var en dag så va det en större pöl på gummimattan, började fundera på det hela. Hur som som helst så revs handsfack och ram bort, lika så golvmattan lyftes också så saker blev betydligt bättre tillgängligt.

Lite slutsatser och upptäckter:
* Det är bara kondens, alltså inget med glykol. Smakar tom kallare och bättre än kranvattnet hemma :P
* Inte kunnat se eller lokalisera nån vätska längs torpeden/utanpå filterboxen.
* Rinner inte in nått när man tvättar bilen.
* Rinner väldigt mycket vätska ner i kupefilterboxen (i mitt tycke) så kupefiltret blir blött/fuktigt typ 1/4-1/3del upp sett från botten på boxen.
* Lokaliserade först att det droppade lite från tätningslisten i bottenlocket där ändarna korsar varandra.
* Sen när när det körts lite med filtret borttaget och locket hängande på sidan så kom det en större skvätt vatten från vänster sidan i boxen när det svängdes lite kraftigare vänster.
Typ som att det samlas kondens i nån av luftkanalerna i anslutning till filterboxen.
* Avrinningen från locket på kupefilterboxen (avrinningespipen på sidan) via slangen ner i golvet är inte täppt utan funkar, kan väl dock kanske tycka att vinkeln är lite väl rak på avrinningspipen.
* Avrinningen som går ihop i Y korset vidare ner i golvet funkar, rinner ut under bilen.

Lite frågor och annat:
Det går även nån mer avrinningslang till Y korset i golvet som kommer uppifrån, bakom kupefilterboxen (?).
# Vart tar den här slangen vägen, alltså vad är den kopplad till? (kan det ev va avrinning som går upp i A-stolpen?)
# Hur mycket kondens vätska är typ vanligt att det samlas i just kupefilterboxen?
# IAQS sensorn (? - luftkvalitetsensorn) är trasig (CCM-0040) så luften ställs på cirkulation i kupen, kan detta ha nått att göra med att det bildas mycket kondens i filterboxen? (om vi bortser från den olidliga värmen ute då dvs).
Googlade runt lite tidigare idag om just kupefilter+kondens och stötte på en del trådar (minns ej vart nu) om att det var nått annat man skulle rengöra i samband med filterbyte.
# Nån som minns bättre än mig nu vad det skulle kunna va man ska rengöra i samband med filterbytet?
# Nån som råkar ha nån bra sprängskiss eller liknande över just kupefilterboxen och tillhörande saker där i kring området?, så jag kan se lite vart kanaler etc tar vägen och vad som hör till vad.
Senast redigerad av 5 SnurreSprätt, redigerad totalt 0 gång.
På min så går det en slang från botten på kupéfilterboxen in bakom golvmattan på passagerarsidan där den satt i en y-koppling ihop med avrinningen från kupéfläkten och sen en slang vidare ut i golvet på bilen.
Jag blåste bara med tryckluft så jag kunde höra att det kom ut under bilen så jag kan tyvärr inte svara på vart den kommer ut någonstans.
Av tråden att döma så är det viktigt att hitta _rätt_ avrinnings-slangar då det kan finnas flertal av dessa med dränering på olika ställen, det är viktig att hitta dränerings-slangen som går till just där evaporator sitter och uppsamlings-fatet under denna - avrinning från torkar-graven etc. är inte samma sak som den som kommer från evaporatorn. blir kupéfilter mm blött så fungerar definitivt inte avrinningen från evaporatorn... - det kan finnas mer än en avrinning och är ena täppt så kan man få sådana egenskaper att vid höger eller vänstersväng så rinner det in i bilen - annars klarar det sig.

En AC som arbetar och man har en viss pådrag igenom ventilationen, kan producera litervis med kondens per timme...
Vad jag har kunnat se när det gäller själva kupefilterboxen så finns det bara 1st avrinning där, den sitter i högra hörnet på locket.
Slangen därifrån löper ned till golvet och möter upp ett Y-kors, där ytterligare 1st slang kommer uppifrån (typ går upp bakom kypefilter huset eller vad det heter) och löper över till avrinningen som går ned i golvet och ut under bilen via tröskeln typ.
Skulle tro att slang nr2 är slang som kommer uppifrån A-stolpen/torkar diket eller liknande men är inte säker.

Hur det ser ut på vänstersidan av filterboxen och bort mot förarsidan har jag ingen aning om då jag inte rivit ner den sidan (än).
Skulle varit bra att ha någon form av sprängskiss för att se hur kupefilterboxen är byggd/löper och vilka slangar som hör till detta innan man river ner allt runt i kring och kanske delvis får gissa på saker ändå.

Är även lite nyfiken på det som skulle "rengöras" i samband med filterbyte, nån bra grej att göra, har tom för mig att det va nått som låg med inom viss service intervall, dock osäker på den delen med serviceplan.
Vet iaf att det lästes lite inlägg om detta när det googlades men kan tyvärr inte hitta dom igen.

När det gäller friskluft "näsan" (IAQS ), iom att den stänger friskluft spjället. Kan det ha någon inverkan på kondens bildandet i just filterboxen?
(har inte testat än att slå på manuella överstyrningen av intag av friskluft och se om det blir mer/mindre kondens).
IAQS är bara en automatik på recirkulationen om det är dålig luft.
Tex i bilkö bresvid en svartrykande Scania från 1960talet..
En rätt så onödig automatfunktion.
Dessutom sönder på de flesta bilar (som jag läst felkoder på) utan att ägaren märker det öht.
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?