Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JessicaSv
Hej!
Har en XC90 D5 automat.
När man kör med bilen så går den bra en stund oavsett hastighet men sen efter ett tag så går den ryckigt när jag ökar gaspådrag hastigt som tex vid en omkörning.
Ökar jag gasen långsamt så går det bra utan några ryck.

Har haft den inne på felsökning ett antal gånger och ska in igen nu i juni.
Första gången den ryckte i januari så bytte dom virvelspjället.
Inga fler ryck efter det förrens i April.
Och då bytte dom Tryckgivaren inloppsluft. Då dom konstaterade att det var det som var felet efter felsökning som gav felkoderna:

ECM 1517 turboreglering-för högt tryck/ felkoden är funnen inte aktiv

ECM 1540 turboreglering-för högt tryck/ felkoden är funnen inte aktiv

ECM 1600 laddtrycksgivare -för hög signal/ felkoden är funnen inte aktiv

ECM 18A0 virvellspjällsreglering- offset fel/ felkoden är funnen aktiv

ECM 3000 kamaxelgivare-felaktig signal/ felkoden är funnen inte aktiv

TCM 0A31 kommunikation styrenhet- Signal från styrenhet motor (ECM)saknas / felkoden är funnen inte aktiv

Två dagar senare var vi ute och åkte och då ryckte det till igen. Lämnade in den igen och dom läste av felkoder och fick upp felkoder på laddtrycksgivaren. Fick ny tid i juni då dom tyckte att deras "turbo expert" skulle fortsätta felsöka istället.

Sambon läste av felkoder hos sin brorsa och fick då upp dessa felkoder:

1517 turboreglering
1540 turboreglering
1600 laddtrycksgivaren

Så dom bytte Magnetventilen ,raderade alla felkoder och var ute och körde ca 20 minuter. Åkte tillbaka och läste av på nytt, inga felkoder!
Jippie!! tänkte jag.

På vägen hem (ca 2 timmars bilresa) så efter ca 30 minuter ute på motorvägen så kom första rycket och fortsatte hela vägen hem vid hastigt gaspådrag. I samband med ryckningarna så kom det även ljud nånstans inne i motorn, svårt att lokalisera då det enbart kommer i samband med ryckningarna. Inget synligt för blotta ögat, inga dofter eller vätskor under huven.

Nån som kan komma med konkreta förslag på vad som kan vara fel? Som vi inte redan fixat.

Tacksam för all hjälp!
av MickeM
Dom sista felkoderna var lite luddiga.

Spricka i turboröret, eller klämman för turboröret invid turbon nånstansär ju standardfel på XC90 Dieselar.
Det borde ge ljud....

Det sitter också ett ställdon på turbon för vastegate som spökar emellanåt om jag inte har fel. Men kanske inte ljud.

Du har väl också en Map sensor i insugsgrenröret och en annan trycksensor i intercoolern.
Dom kan luras om turbotrycket men inte ljud.
av JessicaSv
Dom 3 sista felkoderna var desamma som de övre. Orkade inte skriva på nytt bara ;-)
Så alla felkoderna har med för högt tryck att göra.
av MickeM
Laddtrycksgivaren eller turboregleringen.

Omöjligt att säga vilken av dom.
av glock40sw
JessicaSv skrev: fre 01 jun 2018, 13:26 Dom 3 sista felkoderna var desamma som de övre. Orkade inte skriva på nytt bara ;-)
Så alla felkoderna har med för högt tryck att göra.

Om koden är aktiv eller inte är viktig information. De här bilar genererar en del koder som bara ligger i minnet och därför är upprepade läsningar nödvändiga. Koder som kommer tillbaka efter raderingen är de som man ska titta på närmare och Vida ger en del information för felsökningen också.
av JessicaSv
Dom tre felkoderna är "funnen inte aktiv" men varje gång bilen har ryckt och betett sig så har dom dykt upp igen.

När vi startar bilen och skruvar av oljelocket så poppar det en hel del, vad vi har hört så kan det ha med vakuumläckage att göra vilket i sin tur kan ge högt tryck som jag har förstått. Och dessutom så rör sig varvtalsmätaren upp o ner mellan 1500-1600 vid landsvägskörning på raksträcka vid jämn hastighet. Får undersöka vidare, återkommer när problemt har hittats.
av MickeM
"Poppar om man skruvar av oljelocket?"

Sätt en plasthandske över och se om det är övertryck.
En ballong över oljedrickande hål funkar också.

Det ska vara ett mycket lätt undertryck.
Inget övertryck.

I så fall är detknas med Vevhusventilationen, och det skulle kanske kunna trigga dessa felkoder.
Långsökt, men möjligt.

Vevhusventilationen finns all anledning att kolla ibland ändå.

Defekta motorkuddar (vakuumsatta)kan få dieslar att låta som en ångbåt.
av oxzider
Jag har samma problem med min. Att den går i limp mode o larmar.
ECM-1517 Turboreglering för högt tryck
ECM-1540 Turboreglering för högt tryck
TCM-0A31 Kommunikation styrenhet signal.

Sen tycker jag även att det poppar när man tar bort oljelocket.

Har ni kommit fram till ngt?
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]