Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DuckButcher
Hej. Jag har en 2001 Volvo xc70 2.4T (v70xc på baklucka).
Den läcker olja(?) på baksidan av motorn mellan övre och undre delen av av själva topplocket om jag förstått mig rätt och inte mellan motorblock och topplock.
Enligt Haynes boken ska det vara tätningsmedel imellan dessa bitarna.
Vilket tätningsmedel ska jag ha? Gärna en länk till någon sida.

Och finns det något särskilt att söka på när jag vill ha information om just detta?
Sökningar om oljeläcker eller topplocksläckor ger mig inte det jag vill ha.

Tack i förväg.
av MickeM
Du menar ifrån kamaxelkåpan.

Obs, att du inte bara kan ta loss den lite hursomhelst, utan kamrem ska av, och motorn stå i nolläge.
Annars kan en ventilfjäder trycka kamaxel ur läge.

Kåpan är övre lagerhalva för kamaxlarna, så mängden flänstätning skall vara rätt.

Läs noga i Haynes innan du lossar kåpan.

Jag skulle köpa flänstätningsmedlet på Volvo faktiskt.

Hur mycket läcker det då?
Oljesvett kan du strunta i.
Droppar det på avgasgrenröret är det sämre.
av DuckButcher
Tack för svar.
Jo när jag ställde undan bilen innan vintern så hade den fullt med olja i sig. Nu har den stannat på ett visste sträck och läcker inte mer.
Halva oljan kvar om jag inte minns fel. Så den läcker inte längre ner iallafall.
Jag ska byta kamremen på den också, så tänkte ta och fixa läckan när kamremen ändå måste av.

Läcker längs hela toppen, från vänster till höger. Minus 2-3cm på båda sidorna
av MickeM
Alltså, där uppe läcker det inte ut olja på en stillastående bil. Då är oljan i oljetråget längst ner.
Där uppe kommer det ut och droppar när den körs isf. Att det är olje"svett" är vanligt och kräver ingen åtgärd.

Läcker det olja på kamremmen ska det fixas pronto och ny rem.

Men har olja försvunnit stillastående är det nån annanstans det läcker.
av DuckButcher
Då kanske jag mindes fel om att oljan var full. Men det är iallafall där det läcker. Man ser olja längs hela tätningen.
Ska lyfta upp bilen och titta lite mer under om jag ser något.
av DuckButcher
Ej min bild, lånad bild på en växellåda från nätet

Bild

Den svart lådan som nästan ser ut som ett oljetråg, verkar läcka runt packningen på den.
Vad heter den biten?
av DuckButcher
Ursäkta mina dummar frågor. Klart det är en växellådas oljetråg... Klart man visste att de hade sånt på växellådan :-D
Är det bara att tömma växellådan på olja, ta bort tråget, sätta dit samma tätning som för kamaxelkåpan, skruva på, fylla på och köra?
Står ingen om momentdragning gällande skruvar som håller fast oljetråget i Haynes, står faktiskt ingen om just växellådans oljetråg i boken.
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Kolla så egr röret inte är sprucke[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]