Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
Hej.

En v70 d5 -03 som fram till idag har gått hyfsat. Den har dock tvekat med laddtrycket en gnutta och jag läste av felkoder med bluetoothdongel och appen torque.

Får dessa koder:

P0102 Mass or volume air flow circuit low input
P0112 Intake air temperature circuit low temperature

Tog lös lmm idagoch blåste rent med try kluftoch electronic cleaner. Nu går bilen som en påse skit och får nått skumt pipande ljud när den börjar bygga tryck. Samt att laddtrycket verkligen svajar nu och bilen är tokslö.

Antar något hände med lmm. Men upptäckte även att en av slangarna till magnetventilen hänger och dinglar och är pluggad med en skruv.

Vartska slangarna från magnetventilen gå och av vilken anledning har förra ägaren pluggat en av slangarna? Vad vinner man på det?

Antar jag åker på att köpa en ny lmm. Men tilläggas bör att jag även bytte ballast till halvljuset idag och därmed rev ner fronten. Kan man ha kommit åt någon slang eller kabel i fronten som styr laddtrycket?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Vakuum D5:

Låter som om du har en läcka på turbons trycksida. (mellan turbo och motorns insug)

Kolla eventuella läckor på tryckrör/intercooler , och kolla vilken vakuumslang som är pluggat, den kan ge svar på vad den tidigare ägaren har sysslat med.

Om du vill byta MAF (LMM) så byt endast till Bosch/Volvo original. (En begagnad original är ofta bättre än en "Kina-MAF")
av Kromad
Tack för svar. Har bytt lmm och magnetventil. Original från skroten. Fick bort felkoderna. Men har fortfarande ett svajande laddtryck och ett pipande ljud från höger sida i färdriktningen vid belastning. Ljudet är inte konstant. Inga felkoder via torque mer. Men den läser väl inte av allt antar jag. Den slang som är pluggad är den som går ut från sidan på magnetventilen. :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Du har två vakuum-magnetventiler, om det är den vid luftfiltret, så tror jag tidigare ägare har "fixad" defekta motorfästen...
Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]