Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sally
Hej alla !

Jag har kört många gånger automat speciellt när jag ködre taxi och de aldrig krånglat men själv aldrig köpt en automat :) ska vara ärligt och vill säga att jag vågar inte köpa en automat men är sugen på en automat och vad ska man tänka innan man köper en automat bil. Jag tänkte köpa en 2004 v70 140 hk kring 17000mil hur är automat växellådor hos volvo ?
Vad kan kosta en automat växellåda renovering för en volvo? Är någon som erfaren med den :)
Automaterna i V70 är väl inte sämre än någon annan bil, en ganska välbeprövad låda i dessa bilar.

Det man kanske skall göra är att byta olja i lådan, komplett med genomsköljning, Volvo tycker man skall göra detta när bilen tycker det är dags (finns nåt meddelande som kommer upp i instrumentet), dock tycker jag, och i stort sett alla andra, att man skall byta mer regelbundet, en sköljning är väl inte helt gratis, man brukar räkna med att det går åt ungefär 10 liter olja för att få ur all gammal olja, men det kan det vara värt. Till saken hör också att SAAB hade samma låda i 9-5:an, och där ingick byte av olja med 12000 mils intervall, även Volvo har intervall för byte av olja, men bara vid Polis och Taxikörning.

En V70 med 140 hk har knappast frestat på lådan rent mekaniskt, och har bilen inte använts för att konstant dra max lastade vagnar så bör lådan i en sådan inte vara något problem alls.

Den V70 jag har hade gått strax över 32000 när jag köpte den och gjorde vad jag räknar med var första oljebytet i lådan, den fungerar bra och har inga större hyss för sig, någon lite hård växling ibland, men inget man stör sig på.

Så rekommendationen blir att provköra, se till att få börja provkörningen när bilen är kall och kör den sen varm, prova både landsväg och stadskörning, känn efter om den växlar som den skall, man märker ganska snart om något är helt uppåt väggarna fel med en låda, den skall växla distinkt, inte tveka, inte slå i växlarna så bilen hoppar när den växlar, dra upp stickan och kolla på färgen på oljan och lukten på den, är den mörkbrun och luktar bränt är något fel, är den i alla fall lite rödaktig till färgen och inte luktar så är det bra, eller ja, den skall väl lukta som varm olja luktar.
Oljestickan sitter lite jävligt till, men på en 140 hk är den i alla fall åtkomlig, den sitter fram på växellådan, rätt långt ner på lådan, man måste hålla undan en liten låsgrej på stickan för att få ur den, när man sätter tillbaka den är det viktigt att denna låsning går i läge igen, handtaget på stickan är gult, handskar rekommenderas, och se upp så du inte bränner dig på nån kylarslang.

Bifogar ett par bilder på hur oljan såg ut i den jag har vid bytet, och på hur fräsch olja ser ut.
Gamla oljan.jpg
Gamla oljan, inte så förfärligt fräsch
Gamla oljan.jpg (371.16 KiB) Visad 1135 gånger
Nya oljan.jpg
Nya oljan, betydligt fräschare
Nya oljan.jpg (243.45 KiB) Visad 1135 gånger
Jag kommer aldrig att köpa en manuell bil igen om det inte är någon klassisk bil eller möjligtvis en sportbil.

Känn efter så att den verkligen växlar mjukt och bra vid olika gaspådrag bara. Inga hugg eller att den tvekar oavsett om den är varm eller kall.
av LaRy
En automatare är tillförlitlig, men den behöver omvårdnad. Volvo anger ingen serviceinterval, men i automatlådornas föregångsland USA är det självklart att skölja / byta olja. Frågar man automatlåde-experter samt USA-råd skall oljan bytas, ungefär där SAAB angav, 12.000 mil, om bilen går i vanlig privattrafik utan tunga släp.
För Volvo är det business om lådan rasar, därför finns det ingen anledning att motverka detta genom att föreskriva oljebyte, vilket drar upp servicekostnad per mil, vilket ej är bra i marknadsföring. När den rasar, har garantin garanterat gått ut, försteägaren har redan sålt den och man kan fakturera kunden kanske 40.000 kronor för renoverad låda.

Slutsats: Klart man skall byta olja, det är bara att titta på bilderna. Automatlådan är känslig, oljan blir gammal, vatten, föroreningar och smutsig. I detta fall har amerikanarna definitivt rätt när de säger ca 60.000 miles
Ja, alla dagar i veckan.

Ägde min sista manuell bil över 40år sedan.

Sen des bara automater utan någon som hellst problem.

Jag fattar inte varför man måste flytta kugghjular fram och tillbaka med hand när maskinen gör detta så mycket bättre.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]