Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matsand
Hej !

Drabbades i går av att motortemperaturmätaren i DIM lade av, har fungerat perfekt fram tills den lade av, alltså inga konstiga värden eller hoppande nål eller så, och nu rör sig inte nålen överhuvudtaget, har kollat tempgivaren på termostathuset, och den har vettigt värde, ca. 280 Ohm när bilen stått ca. 25 minuter efter att ha körts så den rimligen borde varit normalvarm.

Har även kollat så att temperatursignalen finns via en ELM327 i diagnosuttaget, och det gör den, så signalen finns på CAN, och det borde väl då innebära att kablage mellan tempsensor och ECM är ok, och likaså kablage mellan ECM och resten av nätverket.

Allt annat i DIM fungerar som det skall inga konstigheter som SRS-service, knepiga lampor som lyser slumpartat eller så.

Är det någon som råkat ut för att just tempinstrumentet lagt av?, har lött om anslutningarna från instrumentet mot kretskortet, men det blev ingen skillnad.

Någon som har koll på om man kan mäta upp själva instrumentet om man löder ur det ur instrumenthuset?

En annan sak som hänt efter detta är att kylfläkten går efter att man stängt av motorn, detta oavsett om motorn bara är 50 grader varm, hade först en teori om att det skulle kunna vara så som en säkerhet om man tappar signalen från tempgivaren på motorn, men den signalen finns ju, och styrdonet för kylfläkten får ju sin signal från ECM, så instrumentet borde ju inte alls vara inblandat i detta.

Har inga felkoder i bilen som kan läsas ur med de prylar jag har.
av ulfs
Jag hade ju samma problem med min och fick felkoder på kylfläktens relä samt tempgivaren och en del annat smått och gott, ej relaterat.

Började med att byta tempgivaren till kylvattnet, inget resultat. Bytte fläkt med relä, inget resultat. Lämnade bilen till Volvo som kollade kablage, helt och fortfarande inget resultat.

Började då spåna i om DIM var sönder. Bytte detta, kodade in men fortfarande inget resultat.

Motorstyrenhet var nästa tips. Skickade till Vimmerby som programmerade men fortfarande inget resultat.

Bilen var kvar hos Volvo och till slut hittade meken en kabel som var av. Vid mätning av kablarna såg de hela ut men när han blottlade kablaget hittades en trasig kabel som fixades.

Resultat. :-D

Jag vet inte hur man hittar gamla trådar, annars kan man ju läsa igenom den om min bil fall det finns något nyttigt där?
av Matsand
Jo, jag hittade den tråden, är ganska lätt att söka i forumet tycker jag, kände dock inte att det borde vara kabelfel i och med att jag har tempsignal på nätverket i bilen, det var bara mätaren som tröttnat.

Dock så har mätaren vaknat igen, så det kan ju vara nån mer lödning på instrumentet som är halvdålig, har dock beslutat att det får gå så länge, känns inte som det är meningsfullt att jaga ett fel som inte finns just nu på en bil som är så pass gammal och med de mil den har, skulle ju vara dumt om jag lyckas sabba nåt mera när jag försöker fixa, känns som byte av DIM med inkodning närmar sig en dubblering av värdet på bilen dessutom....
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]