Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Killer
Hallå! Jag har som många andra problem med höger fram dörr. Den vägrar låsa upp när det är kallt i bilen. Jag fick tag på en ny låskista, men det var inte problemet. Så nu ska pdm'en bytas. Nu till min fråga, är det någon som vet hur pdm'en passar mellan olika årsmodeller och om det bara är att byta eller om man måste göra nån koll av mjukvaran?
Mvh Benke
Användarvisningsbild
av CarMan
kräver mjukvara
Användarvisningsbild
av Bänktsson
När det gäller PDM så finns det ett antal ersättningar
så innan du sätter dit en annan tycker jag du skall
höra dej för med din lokala Volvo-handlare innan.

Och som CarMan skrev innan, ja det krävs mjukvara
för att den skall aktiveras och fungera.

Rekommenderar inte begagnade styrenheter på grund
av att de kan slå ut funktioner i bilen och att man kan
få problem i framtiden vid byte av andra styrenheter
och programmeringar!
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan ju tänkamig att volvohandlaren är måttligt intresirad av att sättaa sig o reda ut massa artickel nummer hit o dit på gamla delar o ersättningar m.m. bara föra tt du inte ska köpa nått av dom.
Användarvisningsbild
av Bänktsson
CarMan skrev:jag kan ju tänkamig att volvohandlaren är måttligt intresirad av att sättaa sig o reda ut massa artickel nummer hit o dit på gamla delar o ersättningar m.m. bara föra tt du inte ska köpa nått av dom.
Förmodligen har du rätt men som kund vill man vara säker att man får
rätt grejer och att det inte strular till sej!

:wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
ja, därför ska du ju belasta den du köper grejorna av, inte en helt annan firma
av Frigge
Elektronikdelar ska man köpa nytt o inte begagnat från skroten. Tänk på vad en sådan del kan ha varit utsatt för INNAN dom demonterar den o lägger i lager. Bilen har ju garanterat stått ute innan den demonteras, kanske till o med med öppen ruta så det har regnat in i DDM/PDM. Sen håller den kanske 2 mån om den ens fungerar överhuvudtaget. Till sist slutar det med att du får köpa en ny och bekosta alltihopa en gång till själv. Min erfarenhet av begagnade elektronikdelar är att 8 av 10 inte håller vad dom borde. KÖP NYTT !!!!
Användarvisningsbild
av Killer
Fick pdm'en bytt idag (fick oxå en uppdatering av ddm'en)! 4448:- kostade det, surt men nu kommer man ivf in på pasagerarsidan igen.
Så det verkar funka!

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]