Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rama
hej

jag är helt ny här på forumet och mitt problem är följande; har en v70n 2.4t :00 där aut växellådan har blivit helt knasig. när man har kört några minuter med den så blir d:et på displayen ett vanligt streck och då vägrar lådan växla ner. om jag sänker hastigheten till 80 tvingar den i fyran med en smäll och sedana kör man permanent med fyran (om jag stannar så startar den på fyran). har pratat med flera om det här och de menar att jag måste byta låda då en reparation är svindyr och där kommer andra problemet. jag har kollat på bildelsbasen.se men där finns bara en som gått 24k mil och jag vill helst ha en som gått betydligt mindre.

är det någon som har nån tips om var jag kan hitta en eller om ni har en passande låda hemma som ni vill bli av med?

växellådan: 55-50sn 9482025 (8251403)

(har sökt men hittade inget)
Användarvisningsbild
av elmuppo
Rama skrev:hej

jag är helt ny här på forumet och mitt problem är följande; har en v70n 2.4t :00 där aut växellådan har blivit helt knasig. när man har kört några minuter med den så blir d:et på displayen ett vanligt streck och då vägrar lådan växla ner. om jag sänker hastigheten till 80 tvingar den i fyran med en smäll och sedana kör man permanent med fyran (om jag stannar så startar den på fyran). har pratat med flera om det här och de menar att jag måste byta låda då en reparation är svindyr och där kommer andra problemet. jag har kollat på bildelsbasen.se men där finns bara en som gått 24k mil och jag vill helst ha en som gått betydligt mindre.

är det någon som har nån tips om var jag kan hitta en eller om ni har en passande låda hemma som ni vill bli av med?

växellådan: 55-50sn 9482025 (8251403)

(har sökt men hittade inget)
Ring folket på http://www.jb-bildemo.se/
och prata med dem. De har säkert en låda på någon bil.

Dock tycker jag att det låter som att du har problem med styrenhetn
för växellådan. Har du varit på verkstad med den?
av Rama
jag har varit på en verkstad och de sa att det blir billigast om jag byter växellåda. har även ringt jkpg bildemontering och de hade ingen.

är detta ett vanligt fel?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag skulle inte byta låda, fören man konstaterat at lådan r trasig, vilket den kanske är.
men det du beskriver är lådans haltahem program. lådan låser "bilen" i 3:an sväxel.

det finns många fel som kan få lådan att gå i haltaham progremet.
av Rama
på verkstaden menade de att det kunde vara en givare inuti lådan som har blivit knasig och att det är ett helvete att öppna lådan och fixa det. det trodde även att anledningen till detta kunde bero på dålig service av fordonet då den gått som taxi.

Carman: min låser sig på fyran, inte trean.
av jbl
Tänkte på vilken verkstad du har varit på. Var det Volvo?
Användarvisningsbild
av CarMan
Rama skrev:på verkstaden menade de att det kunde vara en givare inuti lådan som har blivit knasig och att det är ett helvete att öppna lådan och fixa det. det trodde även att anledningen till detta kunde bero på dålig service av fordonet då den gått som taxi.

Carman: min låser sig på fyran, inte trean.
att byta kontrollsystem är ju betydligt billigare än att byta låda, så nog vill man veta vad som är trasigt innan man byter låda!

är du säker på att den startar på 4:an (hur har du kollat?)
Användarvisningsbild
av elmuppo
Skulle vara intressant och veta vad det var för verkstad du varit på,
om den var volvo aukt. eller inte.

Vilka felkoder är lagrade? Säger bilen något om växellådsfel?

//Branx
av Rama
jag har varit på en aukt. volvo verkstad i tranås. dock har jag ingen aning om några felkoder. på displayen står det "växellåds service erfodras".

häromdan testade jag lägga växelväljaren i 4 direkt och se om den skulle "tvinga" i trean då. men den fortsatte i fyran utan någon smäll trots att jag stannade och startade igen. jag har inte kollat upp det på ett säkert sätt om den startar på fyran men man brukar känna när den växlar och varvtalen är desamma när jag kommer upp i hastighet så jag tar för givet att det är fyran.

hur vet man säkert att det är kontrollsystemet som har pajat och var hittar man ett sådant?

killarna på volvo verkstaden menade att det var nån givare eller kanske nån ventil som inte funkar korrekt pga dålig oljeservice.
Användarvisningsbild
av camaro69
Ännu ett bevis på att snålheten bedrar visheten.

Jag undrar varför man snålar in på att göra oljebyte i automatlådan. Tyvärr drabbas många som köper begagnat av tidigare ägares snålhet att inte byta olja i automatlådan.

Hur många presumtiva bilköpare kollar färgen och lukten på automatoljan innan köp?

Oljan skall vara röd och klar som hallonsaft. Är den minsta smutsig, byt för guds skull i tid, innan lådan rasar.

Är oljan svart i automaten, köp en annan bil.

Det är inte kul att vara RAMA:s kläder när "raset" kommer. :cry:

Ett oljebyte för 1 500 kronor kunde ha varit räddningen.

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]