Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena jag har hållt på nu ett bra tag med min S80 nu efter har byt ventiler. Den är oförmögen till att starta även om jag har ställt in allt både vev och kam i noll läge, sammtidigt som den får bränsle har ginsta och kompression så vill den inte starta.
Har gått och funderat och rivit det mesta men när jag tog lös vevaxelgivaren så såg det ut som den hade fått sig en smäll eller två. Kan detta påverkar hur motorn tänder? Kan det göra så att den tänder till när kolven är halvvägs eller liknande?
Har inga felkoder gällde något men har fått slut på ideer så hjälp uppskattas.
Du nollade väl inte motorn med cyl1 i ÖD?
(Som förr i tiden)

Det är fel på Vitblockarna (5cyl alu), och i så fall står det i osync..
Markeringen på oljepumpen gäller för veven, och då står den faktiskt nån grad "fel"

Använde du tolkar för kamaxlarna?
Och en för veven?

Trasig vevaxelgivare gör att den inte startar.
Brott i den ger felkod, men om den är böjd eller för långt ifrån ger snarare felkod på kam och vev ur sync.

Har du kollat felkoder?
Jag har använt låsverktyg för att ställa in både kammar och vev så dom är jag 99,999% säker på är rätt och givaren är inte riktigt böjd utan ser mer ut som den har slagit emot något för den har bucklor på sig.
Och jag kopplade upp bilen och det fanns inge felkoder som borde påverka om den startar eller inte felkorderna var audio pgs eftermarknades stero och sen var det något med förardörren.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]