Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Onkelmorra
Goddagens,

Då min 740 88a befinner sig i livets slutskede är jag ute efter en nyare bil.

Har 20 000 kr att lägga ut och är väl egentligen mest sugen på en S80.

Men en passande V70N eller S60 kanske dyker upp snabbare? Det jag mest är ute efter är något rymligt, bekvämt och pålitligt (har familj utspritt över landet som jag besöker rätt ofta).
Sen vill jag väl helst inte att omkörningar ska ta för lång tid heller. Folk har sagt att "du ska ha minst 170 hk i den bilen".
Har bara kört 850 med 140 hk motorn, och den tycker jag var för slö.

Någon som har haft eller kört dessa modeller och kan beskriva skillnader? Utrymmen, säten, ljudnivå osv.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Tekniskt är de ju väldigt lika då där kvittar det egentligen. Rätt exemplar som alltid med äldre bilar.

Finns inget behov av kombi tycker jag själv att S80 är det självklara valet. Den har större kupé och bättre säten än S60 och V70. Inte för att de senare är dåliga utan snarare för att S80 är riktigt bra.

Jag har själv inte haft någon 140a men de ska vara typ lika upp till 3500 varv eller så. Kickdown - draget på höga varv blir alltså bättre med 170. Men det är inte som med 850 att motorerns egentligen skiljer sig åt mekaniskt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Angående ljudnivå så var min S80 med laminerade rutor märkbart tystare än nuvarande V70 med vanliga rutor. Tror ljudisoleringen som helhet skiljer lite.

Nivån på det enklare ljudsystemet är lite bättre i S80 med högtalare i hatthyllan som fyller it dörrarna lite.
av Schmoyoho
Min uppfattning är att V70N är lite hetare på marknaden så skulle tro det är enklast/billigast att få tag på en S80 eller S60. 140 hk går att med stor fördel mjukvarutrimma till 188 hk hos BSR, och hittar du en med 170 hk original så är det ju fint också. Rätt snåla bilar med manuell också. En kompis hade en S80 170 hk med automatlåda som han var mäkta besviken på, men min erfarenhet av både 170 hk original och 140 trimmad till 188 är att jag tycker de rör på sig hyfsat. Inga raketer men det funkar.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Automaten är helt ok. En bil som S80 ska inte ha manuell låda öht ;-)

Men någon raket är det inte även om den är helt ok för omkörningar så länge det inte går allt för fort. Kräver dock att man faktiskt gör en kickdown för bra effekt annars blir det slött.

Kör man mest landsväg är automaten hyfsat snål. S80n var lätt att köra på 0,7. V70n vill ha mer, lite oklart varför.
av LaRy
De tre bilarna, S80, S60 och V70 är mekaniskt lika. Faktiskt samma förarsäten, men mer luft kring sätena i sidled i S80, eftersom den är större.
S80 är rymligast och tystast, har mer ljudisolering. Fullständigt kall på beg.marknaden, vilket ger mycket bil för pengarna. Även mycket bra baksäte. Ofta lugnt pensionärskörda, finns många i utmärkt skick med 15000 mil på mätaren. Svårlastad skuff, men den har enorm volym. Fäller man säten är det inga problem att lasta både breda och långa föremål.
S60 är mindre, och baksätet passar knappast någon fullvuxen med minimal takhöjd. Själv är jag 1.91 och kommer inte in i baksätet. Även S60 är kall på beg.marknaden.
V70, het som begagnad i egenskap av den perfekta familjebilen, som kombi har den alltid sämre tunnare baksäte och kombi ger även högre ljudvolym. Det tvära aktern ger något högre bränsleförbrukning än S60 och S80.
Det större utrymmet i S80 gör det även lättare att skruva under huven. Inga problem att byta lampor m.m.
BSR trim gör 140 hk motorn riktigt trevlig. 140 hk är lägre växlad än 170 hk, vilket ger ett annat lugn vid 188hk och landsväg än motsvarande 170hk.
Du skall dock vara medveten om att barnsjukdomar i elektronik som försvann kring 2004. Sikta därför in dig på modeller från 2004 och framåt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är inte samma framsäten i S80 respektive S60/V70. Dock samma i S60 och V70. Räcker att bildgoogla för att se det och skillnaden är rätt stor att sitta i dem. För nästa generation ser de betydligt mer lika ut.
av Onkelmorra
Oj, jag får tacka för alla svar. Lutar väldigt mycket åt en S80 pga utrymmen och komfort. Mer plats under huven är även det väldigt uppskattat när man behöver skruva :)

Har inget behov av kombi, så V70N behöver man kanske inte kolla så mycket på.

Var visserligen ett antal år sen jag provsatt en S60, men jag tyckte att den var lite trång då. Och jag är "bara" 185 cm lång.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Som påpekats är det lättare att göra ett kap på en S80 än en V70. Jag saknar min men behöver kombi så det valet var enkelt.

Lampbyten är natt och dag bilarna emellan, man tror man ska skära handleden av sig på V70 för att komma åt blinkers ;)
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]