Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Håller på och försöker lista ut vad som hänt, värmen är plötsligt borta i förarstolen. Fick nu erbjudandet att ta reläet ( eller heter det modem ) ur en skrotbil av samma modell som min bil. Hur svårt är det att ta loss det ? Det sitter under sätet, måste man ta loss sätet eller ?? Det ska ju vara värt besväret om jag ska pröva att göra det. 8-) :-/
av Rådlös
Ett relä är en elektrisk strömbrytare, men den manövreras inte med handkraft som en vanlig sladdströmbrytare på t.ex en bordlampa. Den manövreras elektriskt av en elektrisk ström som i och för sig kan komma från en handreglerad strömbrytare, men lika ofta från en annan elektrisk krets som kan känna när det är dags att göra kontakt. Eller även bryta en kontakt. Dom flesta reläer sitter med kontaktstift i en relähållare. Det är i princip bara att dra dom rakt upp så lossnar dom. Ibland sitter det en fjäderbygel över dom för att dom skall sitta kvar i tuffa miljöer. Väldigt ofta använder man reläer för att manövrera stora kraftiga strömmar med en liten svag ström. Det känns lite trevligare att peta till en liten tunn kontakt med pekfingret som via ett relä kopplar in en elektrisk ström som t.ex skulle kunna driva ett stort godståg framåt.

Ett modem är en apparat som kopplas till datorer för att göra om t.ex telefonsignaler till datasignaler. Och tvärtom. Modem har alltså med datorer och IT att göra. Kan finnas i bilar, men det är i så fall väldigt speciellt. Dom har inget med din stolsvärme att göra.
av Anette62
Ja men det verkar bero på vem man pratar med, om dom kallar det relä eller modem. Bryr mig mer om hur svårt/ lätt det är att ta loss det, byta det. Och förstår jag dig rätt så ska det vara enkelt, bara dra rakt upp. Tack för den informationen !
Användarvisningsbild
av greeeken
Nej du behöver inte ta bort hela stolen. Lossa på bullarna som sitter vid stolsskenan framme.
Sen lyfter du bakåt. Där ser du massa kontakter. Vet dock inte om dessa reläer sitter där. Minns inte var ett par år sen jag hade detta problem.
av glock40sw
Anette62 skrev: tis 17 apr 2018, 08:24 Ja men det verkar bero på vem man pratar med, om dom kallar det relä eller modem. Bryr mig mer om hur svårt/ lätt det är att ta loss det, byta det. Och förstår jag dig rätt så ska det vara enkelt, bara dra rakt upp. Tack för den informationen !
Den rätta namnet är" Styrenhet stolsvärme SHM" .Den har 3 kabelanslutningar och du skulle nå de när stolen är i högsta läget
Själva enheten är fäst med en skruv och två hakar på baksidan .
Jag kan inte alla Volvomodeller utantill men så var det i min XC70.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]