Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
När jag besiktade i veckan fick jag en notering på att en av stötdämparna bak läckte olja. Så då är det väl inget annat att göra än att byta dem. Jag har inte hittat någon instruktion på jobbet under tips och trix. Jag hittade en film på youtube där de byter på en S60. Det borde väl vara snarlikt. På filmen så lyfter han upp bakvaggan något innan han drar ut bulten i det nedre fästet. Om man nu tänker sig att man ska göra jobbet med bilen stående på marken. Om man har bilen uppallad på en pallbock. Skulle man du kunna lyfta upp vaggan med en garagedomkraft utan att hela bilen lättar och rasar ner? Finns det någon som har koll på detta jobbet och kan ge några goda råd? Om ni kollar in filmen så förstår ni hur jag menar. Det är en V70 170 hk 2007. ?:-/

av MickeM
Du lyfter något för att avlasta stötdämparen.
Det är den som är ändstoppen.

Och visst kan du lyfta lite utan att lyfta hela bilen.
Dock inte så mycket att fjädern tar över som bärande.
Du får använda lite känsla här.

Personligen har jag hara gjort detta med bilen på lyft.
Sannolikt bör du nog ha bilen ganska högt från början, så stötdämparen går ut utan att ta i marken.
av Arnold
MickeM skrev:Du lyfter något för att avlasta stötdämparen.
Det är den som är ändstoppen.

Och visst kan du lyfta lite utan att lyfta hela bilen.
Dock inte så mycket att fjädern tar över som bärande.
Du får använda lite känsla här.

Personligen har jag hara gjort detta med bilen på lyft.
Sannolikt bör du nog ha bilen ganska högt från början, så stötdämparen går ut utan att ta i marken.
Det har du ju rätt i. Bilen måste upp så högt att man kan ta ut stötdämparen, utan att golvet tar emot. Det tänkte jag inte på. Jag undra hur lång en stötdämpare är?
av eddar
Jeg byttet på min uten å lyfte,
Det hele tok 20 minutter, (på båda).
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ja det kan I princip göras med bilen stående på hjulen. Stötdämparen komprimeras med handkraft och leds sedan i och ur. Men att lyfta en bit underlättar så klart, inte minst för att komma in under.
av Arnold
eddar skrev:Jeg byttet på min uten å lyfte,
Det hele tok 20 minutter, (på båda).
Det var ju väldigt snabbt. Stod den på bakhjulen då?
av Arnold
SBergdahl skrev:Ja det kan I princip göras med bilen stående på hjulen. Stötdämparen komprimeras med handkraft och leds sedan i och ur. Men att lyfta en bit underlättar så klart, inte minst för att komma in under.
Kan det vara så att om man lyfter bilen så hänger bakvagnen ner och det gör att man måste lyfta bakvagnen? Kan man trycka ihop stötdämparen så mycket att man kan få ut den om bilen står på hjulen?
av MickeM
Arnold skrev:
SBergdahl skrev:Ja det kan I princip göras med bilen stående på hjulen. Stötdämparen komprimeras med handkraft och leds sedan i och ur. Men att lyfta en bit underlättar så klart, inte minst för att komma in under.
Kan det vara så att om man lyfter bilen så hänger bakvagnen ner och det gör att man måste lyfta bakvagnen? Kan man trycka ihop stötdämparen så mycket att man kan få ut den om bilen står på hjulen?
Stårende på hjulen så blir det ju ett helsike att komma åt skruvarna, och den är ju högre under med lyft bil och demonterat hjul.
Annars skulle ju navet rasa ner när du tar loss hjulet. Du lyfter ju hjulet från marken innan du tar loss.

Lyft bilen så högt du kan med den utrustning du har, och placera en pallbock på lämpligt ställe, och avlasta domkraften. (Garagedomkraft rekomenderas starkt mot orginaldomkraften)
Sen tar du garagedomkraften, och lyfter under bärarmen så du avlastar dämparen, och gärna några tag till, så du får extra utrymme för att föra ut dämparen. Se till att bilen står stadigt, och även att garagedomkraften har bra tag under bärarmen så den inte slår ner ked stor kraft.
Släpp övre och nedre fästen, och dra ut dämparen, och montera den nya i omvänd ordning.

Det enda du ev slipper om du inte lyfter bilen alls, är att avlasta dämparen från fjädern där nere, eftersom den står på hjulen, och inte pressar mot dämparens ändläge.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Arnold skrev:
Jag har för mig att jag lyft hörnet på bilen någonstans under hjulupphängningen för att komprimera hela paketet maximalt när skruvarna i båda ändar lossats för att få lite mer utrymme under att dra ut den gamla och sätta i den nya. Sen släppt ner lagom mycket för att skruva fast igen. Typ.

Eftersom det är så enkelt att nå skruvar och så är det bara att labba lite med domkraft och pallbock tills du når.
av Arnold
MickeM skrev:
Arnold skrev:
Stårende på hjulen så blir det ju ett helsike att komma åt skruvarna, och den är ju högre under med lyft bil och demonterat hjul.
Annars skulle ju navet rasa ner när du tar loss hjulet. Du lyfter ju hjulet från marken innan du tar loss.

Lyft bilen så högt du kan med den utrustning du har, och placera en pallbock på lämpligt ställe, och avlasta domkraften. (Garagedomkraft rekomenderas starkt mot orginaldomkraften)
Sen tar du garagedomkraften, och lyfter under bärarmen så du avlastar dämparen, och gärna några tag till, så du får extra utrymme för att föra ut dämparen. Se till att bilen står stadigt, och även att garagedomkraften har bra tag under bärarmen så den inte slår ner ked stor kraft.
Släpp övre och nedre fästen, och dra ut dämparen, och montera den nya i omvänd ordning.

Det enda du ev slipper om du inte lyfter bilen alls, är att avlasta dämparen från fjädern där nere, eftersom den står på hjulen, och inte pressar mot
dämparens ändläge.
I stort sätt så som du beskriver det hade jag tänkt från början. Jag har två garagedomkrafter, så det är inget problem. På filmen så lyfter han precis under stötdämparen. sedan släpper han ner, och lyfter igen när han ska fästa bulten nertill. Om jag förstår dig rätt så tänker du dig att man lyfter på något annat ställe på bärarmen. Finns det nåt plant ställe på bärarmen där man kan lyfta?
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]