Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xerxes76
Enligt Youtube så har jag vakuum fel så då har jag bytt 2 vakuum kuddar och magnetventilen. Har vakuum testat kuddarna, slangarna, ventilen och pumpen från motorn men hittar inga fel. Sätter jag tummen till övre uttaget på ventilen så slutar ljudet. Var är felet. V70 d5.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Har du lyssnad på andra D5'or ? (Inte Y-Tube) Säker på att ljudet du hör inte är normalt?
OK, övre uttaget på magnetventilen vid luftfilterboxen går ju till dina nya motorkuddar, som är testad tillsammans med slangarna...
Oavsett, testa med en ny vakuumslang (goda 2 meter lång) direkt från magnetventilen till främre motorkudde, lyssna på ljudet.
Tyst? Flytt den långa vakuumslangen från främre till bakre motorkudde, och lyssna.
Tyst? Ta ett nytt Y-stycke och koppla in båda kuddarna, lyssna.
Tyst? :)

Inte tyst? :shock: Dra en slang direkt från pumpen till magnetventilen, för att utesluta TCV-slangarna. (menar 2003 har TCV bakom EGR-rör/insug slang) Lyssna.

Koppla på borttagna slangar mellan pump och magnetventil, ta en slangtång på vakuumslang till bromsservon, eller plugga anslutningen på pumpen, lyssna.
Vakuumpumpen fungerar möjligen inte 100% ???
av Xerxes76
jiha1968 skrev:Har du lyssnad på andra D5'or ? (Inte Y-Tube) Säker på att ljudet du hör inte är normalt?
OK, övre uttaget på magnetventilen vid luftfilterboxen går ju till dina nya motorkuddar, som är testad tillsammans med slangarna...
Oavsett, testa med en ny vakuumslang (goda 2 meter lång) direkt från magnetventilen till främre motorkudde, lyssna på ljudet.
Tyst? Flytt den långa vakuumslangen från främre till bakre motorkudde, och lyssna.

Inte tyst? :shock: Dra en slang direkt från pumpen till magnetventilen, för att utesluta TCV-slangarna. (menar 2003 har TCV bakom EGR-rör/insug slang) Lyssna.

Koppla på borttagna slangar mellan pump och magnetventil, ta en slangtång på vakuumslang till bromsservon, eller plugga anslutningen på pumpen, lyssna.
Låter som att du kan det här :) gjorde något liknande idag och kom på att motorn går tyst om jag kopplar bort den främre kudden från T kopplingen och pluggar igen hålet men vad som hände då jag kopplade bort den bakre har jag glömt... Jo hur kan man glömma något sådant undrar jag med. Men om jag kommer ihåg rätt så kan jag bara ha en av pumparna inkopplad till ventilen vilket betyder att pumpen som kommer från motorn inte gör jobbet som den ska. (är min teori) Får 0.9 bar från pumpen i motorn vad den ska visa för bar vet jag inte men ska söka på nätet om jag hittar och imorgon kopplar jag främre pumpen till ventilen så är jag säker på att jag har testat. Återkommer imorgon och tackar för visat intresse.

Skickat från min G3112 via Tapatalk
av Xerxes76
Xerxes76 skrev:
jiha1968 skrev:Har du lyssnad på andra D5'or ? (Inte Y-Tube) Säker på att ljudet du hör inte är normalt?

Låter som att du kan det här :) gjorde något liknande idag och kom på att motorn går tyst om jag kopplar bort den främre kudden från T kopplingen och pluggar igen hålet men vad som hände då jag kopplade bort den bakre har jag glömt... Jo hur kan man glömma något sådant undrar jag med. Men om jag kommer ihåg rätt så kan jag bara ha en av pumparna inkopplad till ventilen vilket betyder att pumpen som kommer från motorn inte gör jobbet som den ska. (är min teori) Får 0.9 bar från pumpen i motorn vad den ska visa för bar vet jag inte men ska söka på nätet om jag hittar och imorgon kopplar jag främre pumpen till ventilen så är jag säker på att jag har testat. Återkommer imorgon och tackar för visat intresse.

0.9 bar på tomgång menar jag.

av Xerxes76
jiha1968 skrev:Om det är -0,9 Bar och inte 0,9 Bar :wink: så menar jag att vakuum-nivån är helt OK.
Jo -. Testade kuddarna igen och bak kopplat till ventilen fungerar bra men kopplar jag främre till ventilen så låter motorn. Kudden fram håller vakuum det har både jag och mekanikern på Volvo testat. Kopplar jag ihop båda kuddarna så låter motorn. Ska lossa vakuumpumpen från motorn i veckan och byta packningarna i den även om den visar - 0.9 bar och den är tät enligt vakuum mätaren.

Användarvisningsbild
av jiha1968
Om motorn låter när endast kudden fram är tilkoplat, och inte låter på kudden bak, blir min logik att testa med en annan framkudda, ny vakuumslang och nytt T-ledd (två bilar nos mot nos, om man inte har en extra kudde)
Vill tro att ni testade vakuum på kudden vid avstängd motor,och inte med motorn igång? Starta motorn... :wink:
av Xerxes76
jiha1968 skrev:Om motorn låter när endast kudden fram är tilkoplat, och inte låter på kudden bak, blir min logik att testa med en annan framkudda, ny vakuumslang och nytt T-ledd (två bilar nos mot nos, om man inte har en extra kudde)
Vill tro att ni testade vakuum på kudden vid avstängd motor,och inte med motorn igång? Starta motorn... :wink:
Lämnade in bilen för att byta ut den nya kudden fram men mekanikern trodde inte på det så då fick det vara. Bra idé har kvar den gamla kudden (bak) ska testa koppla den till bilen. Ska vakuum testa den främre med motorn igång imorgon. Vore intressant att ha 2 likadana bilar front mot front men känner ingen som har en likadan bil.

Bensinpriser v2

https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-h[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]