Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Jag har en Volvo V70N -03 som rullat runt 20 000 mil. i morse när vi körde en kortare sväng med bilen så rök det ganska mycket och luktade bränt!? Tog en kort tur nu igen och samma sak, har kollat olja, kylarvätska och lite annat smått och gott, kan dock inte se några konstigheter? Har även lyst in i ändröret för att se om det sitte något där men de gör de inte, däremot står det kvar en hel del rök där.

Temperaturen på motorn han aldrig stiga då det bara var en kort runda och bilen fungerar förövrigt som vanligt, inget hackande eller annat.

Bilen var på service för bara någon månad sen då de bytte filter olja och lite annat smått.

Någon idé?
av Rådlös
Vit rök indikerar vatten, någonstans. Frågan är bara var någonstans?
Kör bilen riktigt genomvarm och lite till. Alltså en timma eller två. Kolla om det fortfarande ryker vitt. Kolla kylarvattnet och oljan en gång till.
av snowman
Rådlös skrev:Vit rök indikerar vatten, någonstans. Frågan är bara var någonstans?
Kör bilen riktigt genomvarm och lite till. Alltså en timma eller två. Kolla om det fortfarande ryker vitt. Kolla kylarvattnet och oljan en gång till.
Okay, vågar man det då?

Pratade med 2 verkstäder. Den första hade ingen aning, den andra gissade på att vevhuset var igensatt och att olja tog sig in, inte vidare bra att köra med bilen i detta skicket.

Tittade även runt lite på nätet och de som pratar om vit illa luktande rök får oftast förslagen toppackning, turbo eller vevhuset.

Om det är vanligt vatten, skulle det då ändå lukta bränt?
av snowman
SBergdahl skrev:Vevhuset är lätt att kolla med en handske eller plastpåse över oljepåfyllning respektive oljesticka.

Kass turbo borde märkas på fler sätt.
Ja, jag läste om detta på ett annat ställe där de tipsade om att ta bort oljestickan och trä en balong på röret. Om ballongen blåstes upp så var det stop i vevhuset. Eller hur menar du att jag ska göra? Vad händer om jag lägger plastpåse över både oljesticka röret och där man fyller på olja?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
snowman skrev:
SBergdahl skrev:Vevhuset är lätt att kolla med en handske eller plastpåse över oljepåfyllning respektive oljesticka.

Kass turbo borde märkas på fler sätt.
Ja, jag läste om detta på ett annat ställe där de tipsade om att ta bort oljestickan och trä en balong på röret. Om ballongen blåstes upp så var det stop i vevhuset. Eller hur menar du att jag ska göra? Vad händer om jag lägger plastpåse över både oljesticka röret och där man fyller på olja?
Ballong, plastpåse, plasthandske. Samma princip. Kolla både oljestickan och påfyllningshålet var för sig med det andra stängt så har du kollat både uppe och nere i motorn, inte för att det borde vara skillnad.
av snowman
Var ute en kort sväng och provade.

Bilen ryker inte så värst i början men efter ca 1 min så börjar det ryka ganska bra, särskilt om man gasar lite.

Provade ta av oljestickan och sätta på en ballong på röret, hände dock inget med ballongen, den bara hängde där, ingen luft i den. Kylarvätskan ser röd ut, d.v.s ingen olja där.
av MickeM
Nu när det är kallt, är det helt normalt att det rycker vitt, ända tills hela avgasröret blivit varmt.
Fukt i avgasröret som rycker när det förångas.

Kom den brända lukten från avgaserna?
Inget hjul som är varmt pga anliggande broms?
Har du kört väldigt mycket småkörning i kylan på sistone?
När kördes motorn genomvarm senast?

Vevhusventilationen skall kollas med väl varmkörd motor!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Kan vara vettigt att kolla vevhusventilation både med varm och kall - den borde rimligtvis fungera bättre med varm dock. Särskilt nu i kylan när det t ex skulle kunna finnas is från kondensvatten i systemet.

Min bil lämnar ett fint vitt moln av vattenånga efter sig första biten innan den är genomfarm. Alla bilar jag haft har gjort det. Det är dock i princip helt luktfritt.
945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]